Csökkenhet az autók áfája és a regisztrációs adó

2017 május 11
Megosztás
importrendszám

Az autósok szempontjából kedvező, adócsökkentést és díjcsökkentést is tartalmazó javaslatot készített a GVH a magyarországi autópiac megváltoztatására.

Gondot jelent a teljes autópiac számára például a magas, 27 százalékos áfakulcs. Részben azért, mert a céges vásárlásoknál előfordul, hogy az új autót külföldön regisztrálják, a magyarországi cég pedig bérleti megállapodáson alapuló operatív lízinggel - tartós bérlettel - használja azt. Ezt a gyakorlatot erősíti a magas áfa.

Leegyszerűsítve a magyarországi magas áfakulcs az adókerülés, a fekete- és szürkegazdaság irányába tereli a piaci  szereplőket. A drágább új autók vásárlóinak pedig jobban megéri a környező országokban megvásárolni az új autókat, és egy külföldi cégen keresztül visszalízingelni azokat.

A Gazdasági Versenyhivatal elemzése több javaslatot is megfogalmaz, amelyek segítségével kedvező irányba változhatna a magyar autópiac, beleértve az kereskedők, márkaszervizek, független szervizek és az autóbiztosítások szegmensét. A fontosabb javaslatok között szerepel:

Érdemes lenne csökkenteni az új autókra vonatkozó forgalomba helyezési költségeit (regisztrációs adó, illeték stb.), emellett mérsékelni lehetne az üzemben tartási kiadásokat. 

A környezetvédelmi besorolás szerinti megkülönböztetés (differenciálás) az új és környezetbarátabb autók vásárlását ösztönözné. 

A régebbi autók fiatalabbra, azaz korszerűbbre cserélését segítené elő a fiatalabb autók behozatalát költségessé tevő többletterhek (különösen a regisztrációsadó-szabályozás) újragondolása. Ez a lépés hozzájárulhatna a magyar autópark elöregedésének megállításához. 

A GVH-s szakértők szerint a drága eredetiségvizsgálati rendszert is módosítani lehetne olyan irányba, ami díjcsökkentést hozna. 

Az elemzés szerint az autóbiztosítási díjak (kötelező felelősségbiztosítás és casco) emelkedett az utóbbi időszakban. Erről a GVH tájékoztatta a nemzetgazdasági tárcát, egyben azt javasolják a GVH-s szakemberek, hogy érdemes lenne a kötelező esetében visszahozni a kampányidőszakot. A kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztók számára, az által várhatóan növelné a fogyasztók éberségét. A koncentrált váltási időszak hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez.

Forrás: napi.hu, GVH.hu