Iskolai lovasoktatás a kecskeméti Hírös Lovardában

2018 feb 12
Megosztás
hírös lovarda

2018. január 18-án fejeződött be a NEA-MA-17-M-1296 azonosító számú pályázat által támogatott iskolai lovasoktatás a Hírös Lovardában. A pályázat által 24 héten keresztül támogatott oktatás során 2017. április 10-től június 8-ig, illetve 2017. szeptember 11-től 2018. január 18-ig 4-4 osztály számára tudtunk lovaskultúra oktatást biztosítani, mely a mindennapos testnevelés keretén belül két összevont tanórát váltott ki. 

A 2016/2017 tanév II. félévében két osztály érkezett a Kecskeméti Református Általános Iskolából és két osztály a Vásárhelyi Pál Általános Iskolából. 2017/2018 tanév I. félévében a Kecskeméti Református Általános Iskola négy 3. osztálya vett részt a foglalkozásokon. 

A lovaglásnak számtalan jótékony hatása van, erősíti a vázizomzatot, növeli az izomerőt. Fejleszti a kondíciót és az állóképességet. Javítja a mozgáskoordinációt, az egyensúlyérzéket, fejleszti a testtudatot, a ritmusérzéket, mindezek mellett önfegyelemre szoktat. Azonnali visszajelzést ad az aktuális lelki állapotunkról, segíti az önismeret elmélyítését és feszültségoldó hatású. 

Ami a gyerekeknél különösen fontos: növeli a koncentrációs időt, javítja a kognitív funkciók minőségét, elősegíti a szociális készségek fejlődését, fejleszti a problémamegoldó képességet.

Az oktatás célja: a magyar történelem, lovaskultúra, hagyományok megismertetése, a ló és lovaglás iránt az érdeklődés felkeltése, bizalom kiépítése a lóval, járómódok megismerése, helyes ülés, lépésben, ügetésben, vágtában, egyensúlyfejlesztés. 

A foglalkozások hétfőtől csütörtökig, alkalmanként és osztályonként 90 percig tartottak. A gyermekek külön autóbusszal érkeztek. Minden osztály az első alkalommal a Lovardai Rendszabályokkal ismerkedtek meg, balesetvédelmi oktatásban részesültek. Bemutatásra kerültek a Lovarda létesítményei (istállók, boxok, takarmánytárolók, jártatógép, karámok, pályák, fedeles lovarda) és a pónik, iskolalovak akikkel a következő hetekben találkoztak a gyerekek. A tanulók elméleti és gyakorlati oktatásban részesültek, több csoportban zajlottak a foglalkozások. Megtanulták a lovakkal való szakszerű bánásmódot, a lovakon való szabályos ülést (először műlovon). Képzett, tapasztalt lovasoktatók, edzők, lovaskultúra oktatók segítségével tanultak lovagolni futószáron különböző jármódokban. Mindkét félévben az utolsó alkalommal bemutató foglakozást tartottunk a szülők részére, ahol a gyerekek bemutathatták tudásukat.

Az alábbiakban a gyerekek rajzos élménybeszámolóját adjuk közre.