Jobb buszvásárt is csinálhattunk volna?

2013 nov 4
Megosztás

Politikai támadásnak vette Zombor Gábor, hogy az LMP a városi buszbeszerzést, valamint a tömegközlekedés jövőjét firtatta. A korábban lelabancozott két képviselő nem fogadta el a választ.

 

Mint ismert, a kecskeméti önkormányzat az első körben huszonöt Mercedes hibrid buszt vásárolt pályázati forrásból egyenként 170 millió forintért, amelyeket a jövő évben szállítanak le. A több mint négymilliárdos összköltségű beszerzéshez a városnak 356 millió forint önrészt kellett hozzátennie, sőt, több száz millió forintért egy szántóföldet is vásárolt a buszok telephelye részére az önkormányzat a szegedi úti Tormási Autóház mögötti területen.

A hibrid buszokról annyit kell tudni, hogy a hagyományos motor mellett van bennük egy elektromos motor is, amely üzemanyag-kímélőként rövid távon használható, a motor akkumulátorát pedig a jármű gyorsulásából és fékezéséből adódó energiák töltik, ha a jármű túl sokáig megy azonos sebességgel hosszú távon, akkor az akkumulátor lemerül és újra kell tölteni. A tervek szerint a kecskeméti hibrid buszok a belvárosban elektromotorral, a körúton kívül azonban már a dízel motorral járnának. A buszbeszerzést bírálta az LMP, mert az előzetes tervekben villamos, vagy trolibuszok üzemeltetése szerepelt, mivel ezek alapvetően környezetkímélők.  

Zombor Gábor polgármester korábbi válasza szerint  a kötött pályás - sín- és trolivezeték - közlekedés kivitelezésére Kecskemét nem alkalmas. Bár ilyen jellegű tanulmányokat a képviselők nem láttak, a választ végül elfogadták és szinte egyhangúlag megszavazták a hibrid buszok vásárlását. Miután a vásárlás megtörtént, kiderült, lett volna lehetőség olyan elektromos trolibuszok beállítására is, amelyek nem igénylik a felső-vezeték kiépítését. 

 

Pécsen szabad, nálunk nem

 

Az LMP a legutóbbi közgyűlésre is kérdéseket tett fel buszügyben a városvezetéshez, amellyel újra csak kiverték a biztosítékot.

Azt kérdezték, hogy mely buszútvonalakat érinti a forgalomnövekedés, indokolt-e a csuklós buszok számának a növelése, várható-e járatbővülés, illetve miként oldja meg a város az üzemeltetést, amikor 54 busz látja el a helyi tömegközlekedést - amelynek nagyrésze matuzsálemi korban van - ha csak huszonötöt új buszt vásárolt. A hibird buszok fenntartásával kapcsolatban megkérdezték: emelkedik-e majd a jegy- és bérletár, vagy esetleg csökken-e?

A hivatal válasza szerint a buszbeszerzést és a tömegközlekedés átalakítását hosszas szakértői munka előzte meg a jövőbeni kihívásoknak megfelelően. A pontos vonalhálózatot a személyszállításo szerződés fogja tartalmazni, amelynek most zajlik a felülvizsgálata és 2014-ben tavaszán kerül majd a képviselő-testület elé elfogadásra. A hivatal válaszai szerint a város célja az, hogy tíz évnél öregebb busz ne legyen szolgálatban a helyi tömegközlekedésben. Az interpellációra adott válasz szerint a Kunság Volán Zrt.-vel az év végén lejár a személyszállítási szerződés, a város ezt követően fog új pályázatot kiírni és azon dől el, hogy ezt a szolgáltatást ki fogja majd a jövőben végezni. A jegyárakra pedig nem lehet előzetes prognózist készíteni - áll a hivatal válaszában. 

Az LMP felvetette: nem lett volna-e célszerűbb ebből a hibrid buszokra elköltött 4,2 milliárd forintból lecserélni az egész kecskeméti tömegközlekedési járműparkot. Példaként hozták fel Pécset, ahol csaknem 30 buszt vásárolt a város 1,2 milliárd forintból.

Nagypál Sándor alpolgármester válasza szerint a pécsi buszok Euro 5-ös környezetvédelmi besorolásúak voltak, amelyek a jövőben már nem kapnak típusengedélyt, ezért döntött Kecskemét az Euro 6-os besorolású motorok mellett. 

- A közösségi közlekedés fejlesztése és jövője tárgyú interpellációt azért nem fogadtuk el, mert a válaszban csak ismertették a projekt menetét, de konkrét választ nem kaptunk arra, hogy indokolt-e a csuklós buszok számának a növelése, nem kaptunk választ arra sem, hogy mely útvonalakat érinti majd a forgalomnövekedés. Ennél a résznél Nagypál Sándor alpolgármester a személyszállítási közszolgáltatási szerződésre hivatkozik, hogy ezeket a részleteket a március környéki felülvizsgálat fogja tartalmazni - mondta Kriskó Dávid az LMP frakcióvezetője. Hozzátette: arra sem kaptunk választ, hogy ha minimum 33 buszt le kell selejtezni, és 25 buszt szereztünk be, akkor hogy tartjuk az 54-es busz számot? Erre két rákérdezés után sem kaptunk választ, így a választ nem tudtuk elfogadni.

 

 

 

 

Címke: