Két év alatt két magyar Oscar-díj

2017 feb 27
Megosztás
Oscar-nak ürölnek a Bakáts téri iskolások

A tavalyi Saul fia után az idén Deák Kristóf rendező és Udvardy Anna producer kapta a Mindenki című alkotásért a legjobb rövidfilmnek járó díjat a 89. Oscar-gálán helyi idő szerint vasárnap este Los Angelesben.

A Mindenki az első magyar kisfilm, amely elnyerte az amerikai filmakadémia díját. A hollywoodi gálán résztvevő alkotói csapatnak a filmben nagy szerepet játszó Bakáts téri Ének-Zenei Általános Iskola kórusa is szurkolt Budapesten. A gyerekek és a tanárok az iskola épületében kísérték figyelemmel az Oscar-díjátadót és ünnepelték a győzelmet.

Deák Kristóf a díjat átvéve köszönetet mondott a filmakadémiának, valamint családjának és tanárainak. "Ajánlom ezt a díjat mindazoknak az embereknek, akik jobbá tehetik ezt a világot, a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól felnevelni, hogy büszkék lehessünk rájuk" - fogalmazott.

A Mindenki (angol címén Sing) a kilencvenes évek elején, iskolai környezetben játszódik, központi eleme egy rossz pedagógiai modell, egy gátlástalan tanárnő sikerhajhászása, amelyre a film gyerekszereplői adnak csattanós választ.

Az összefogás erejéről szóló 25 perces film főszereplői Gáspárfalvi Dorka, Hais Dorottya és Szamosi Zsófia, továbbá a rendező mellett Udvardy Anna producer és Csillag Mano vágó is részt vett a Los Angeles-i Dolby Színházban megrendezett Oscar-díjátadón.

- Egy emberként ugrottunk fel, iszonyatosan örülünk a díjnak, nagyon büszkék vagyunk rá - mondta Csillag Mano vágó a Duna televízió élő közvetítésében. Elmesélte, hogy a tervek szerint a stáb együtt ünnepel a gála után, részt vesznek a kormányzói bálon, és meghívást kaptak az egyik legfontosabb afterpartira, Elton John ünnepségére, amelyet a sztár az Oscar-nyertesek számára rendez minden évben. 

- Egy napunk marad, hogy feldolgozzuk az örömöt, és utazunk vissza Magyarországra - fűzte hozzá. Mélyebb történetről van szó, minthogy gyerekfilmnek tekintsük. Már a jelöléssel elindult az érdeklődés a nagy stúdióktól is - mondta.

A NMHH Médiatanácsa Magyar Média Mecenatúra programjának támogatásával készült Mindenki univerzális témát tárgyal, a nemzetközi filmfesztiválok közönsége is közel érezte magához a történetet. Viszonylag szívhez szóló, befogadható téma, de közben azért vannak olyan rétegei, amiken el is lehet gondolkodni - mondta korábban az MTI-nek a rendező.

Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn a Facebook-oldalán gratulált a Mindenki című film alkotóinak, akik megkapták a legjobb rövidfilmért járó Oscar-díjat.

A Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskola énekkarának tagjai, az Oscar-díjas Mindenki című kisfilm szereplői az iskolában ott alvós bulit rendeztek az Oscar-gála éjszakáján és a képen látható módon örültek hajnalban, amikor élőben bejelentették, hogy az a kisfilm nyert, amelyben ők és az iskolájuk szerepelt.

A többi díjazott

A Holdfény című dráma kapta a legjobb filmnek járó díjat a 89. Oscar-gálán, a legfontosabb kategóriában azonban először tévedésből a Kaliforniai álom című musicalt hirdették ki győztesnek. A zűrzavarba torkolló estén a legjobb rövidfilmek között a Mindenki című magyar film diadalmaskodott. Deák Kristóf rendező és Udvardy Anna producer munkája révén először kapta meg magyar kisfilm az amerikai filmakadémia díját.

A legfontosabb kategória, a legjobb film győztesét Faye Dunaway és Warren Beatty, az ötven éve bemutatott Bonnie és Clyde című klasszikus két főszereplője jelentette be. A színész azonban rossz borítékot kapott, habozott is felolvasni a papíron álló szöveget, mert azon az előző, a legjobb női főszereplő kategória nyertesének, Emma Stone-nak a neve és a Kaliforniai álom címe szerepelt. Faye Dunaway azonban magához ragadta a szót, és kihirdette győztesnek a népszerű musicalt. Mint hamar kiderült, tévedésből.

Az amúgy nyugodt mederben folyó gálán a legjobb férfi főszereplő Casey Affleck lett A régi város című filmben nyújtott alakításáért, míg az epizodisták között Maharshala Alit, a Holdfény szereplőjét jutalmazták.

A nőknél a főszereplőnek járó díjat Emma Stone kapta a Kaliforniai álomban nyújtott alakításáért, a mellékszereplőknél pedig Viola Davis vehette át az amerikai filmakadémia elismerését a Fences című drámában nyújtott alakításáért. 

A rendezők mezőnyében a mindössze 32 éves Damien Chazelle kapta az Oscar-díjat a Kaliforniai álomért, amely 14 jelöléséből végül hatot váltott díjra.

A régi városért Kenneth Lonergan, a Holdfényért pedig Barry Jenkins kapta a legjobb eredeti, illetve adaptált forgatókönyvért járó díjat.

Két díjat is besöpört Justin Hurwitz. A fiatal zeneszerzőt előbb a Kaliforniai álom zenéjéért, néhány perccel később pedig a legjobb betétdalért jutalmazták, ugyancsak a Kaliforniai álom révén. A City of Stars című számért Benj Pasekkel és Justin Paullal vehette át a díjat.

A legjobb operatőr Linus Sandgren lett a Kaliforniai álom fényképezéséért.

Az ügyfél című iráni alkotás nyerte el a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díját. Aszgar Farhadi második alkalommal kapta meg az Oscart ebben a kategóriában. Az iráni rendező azonban már jóval a ceremónia előtt bejelentette, hogy nem megy el a díjátadóra a hét muszlim többségű ország állampolgárainak beutazását korlátozó - azóta már felfüggesztett - amerikai elnöki rendelet miatt. Üzenetében megköszönte a díjat és sajnálatát fejezte ki, hogy nem lehet jelen. Mint írta, honfitársai és a további hat érintett ország iránti tisztelete jeléül maradt távol. 

A legjobb vágás díját A fegyvertelen katona című film kapta. 

A legjobb egész estés animációs film a Zootropolisz - Állati nagy balhé lett, a legjobb rövid animáció elismerését pedig a Szalonkának ítélte oda az amerikai filmakadémia.

A legjobb dokumentumfilmnek járó díjat Ezra Edelman 467 perces munkája, az O.J.: Made in America kapta. A legjobb rövid dokumentumfilm a The White Helmets lett. Az alkotás a szíriai polgárháború dúlta területeken hősies munkát végző mentőalakulatról szól.

A legjobb hangvágás Oscar-díját az Érkezés, a hangkeverését pedig A fegyvertelen katona című filmnek ítélték. Utóbbi kategória kitüntetettjei között van Kevin O'Connell, aki 21. jelölését váltotta díjra.

A legjobb látványtervezés díját a Kaliforniai álom alkotói, a David Wasco és Sandy Reynolds-Wasco házaspár vehette át a hollywoodi Dolby Színházban megrendezett esten.

Negyedik Oscarját kapta Colleen Atwood, akit ezúttal a Legendás állatok és megfigyelésük című fantasy film jelmezeiért jutalmaztak.

A vizuális effektusokért A dzsungel könyve című produkciót díjazták.

A legjobb smink és haj kategóriában a Suicide Squad - Öngyilkos osztag vitte el az Oscar-díjat.

    

 

 

Hozzászólások

Gratulálok
A téma egy szemfüles geg. Mindazonáltal jó volna tovább gondolni. a szituáció ma is érvényes és a legkisebb közös többszörös csak ebben a játékban a tanárnő. Maga a környezet inspirál ilyen eljárásokat. Olyan elvárások fogalmazódnak meg a tanárral szemben hogy egymaga képtelen ezeknek ellenállni. A közoktatás mint rendszer, a szülők, pedagógusok és vezetők egyaránt abban érdekeltek hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a rábízott gyerekekből. Az önmagában ártatlannak tűnő és akceptálható elvárás azonban amint elvárás és követelmény úgy szükségszerűen hozza létre a hasonló fusztrált helyzeteket. A szülő is elvárja hogy gyermeke bekerüljön és tartósan ott legyen mindenféle szakkörben közös teljesítményben akkor is ha egyébként a gyerek nem képes ezeknek az elvárásoknak megfelelni .Mert mi az hogy az én gyerekem nem való oda talán verseny istállóba adtam hogy ne legyen helye. a másik szülő aki eredményt akar annak igen is a teljesítmény a kézzelfogható eredmény kell. Az iskola toleráns, mindenkire odafigyel de legyen eredmény amit ki lehet rakni a web-re. A kollégák tudják mi történik de mivel erős a megfelelési kényszer és önmaguk is hasonló cipőben járnak így nem szólnak, félrenéznek. Igen piaci viszonyok vannak, elvárások minden irányból miközben egyesektől, a professzionális pedagógia felől a kibontás, a képességalapú megközelítés szólamait hallja a pedasgógus. Olyan egymással ellentétes és kibékíthetetlen követelmények jelennek meg abban a metszetben ahol a pedagógus áll hogy ilyen fedőtörténetek (hazugság) előállítására kényszerül. Nyilván ezt a hosszadalmas közösségi viszonylatokat kibontó folyamatot 25 percben kibontani nem lehet de mindenképp tovább kellene fonni azt a történetet amit ez a film elkezdett.