Terv szerint változik a közlekedésbiztonság Kecskeméten
Kedden a Kecskeméti Közgyűlés Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottsága elfogadta a polgármesteri beszámolót a gyalogátkelőhelyek biztonságának fokozásával kapcsolatban, amely január 11-i munkamegbeszélésen felmerült, illetve elfogadták azt az intézkedési tervet, amely a hamarosan kidolgozásra kerülő ütemterv szerint fog megvalósulni.
Az intézkedések részben a forgalmas csomópontok kialakításának megváltoztatására, részben a gyalogosok elsőbbségének biztosítására, a láthatóság fokozására irányulnak.
Ez utóbbinak szükségességére hívja fel a figyelmet a Kecskeméti Rendőrkapitányság balesetek okairól szóló tájékoztatása is, miszerint a 2013 és 2017 között történt 77 baleset elsődleges oka az elsőbbség gyalogosok részére történő meg nem adása, a figyelmetlenség volt.
A városvezetés a gyalogosok elsőbbségére való figyelemfelhívás részeként a polgármester az alábbi azonnali intézkedéseket tette.
Két gyalogátkelőhelyre sárgán villogó veszélyt jelző napelemes lámpa kihelyezése, amelynek megrendelése és telepítése folyamatban van. A két érintett gyalogátkelőhely a Piaristák tere - Hornyik János krt. - Fráter Gy. utca csomópontjában, illetve a Nyíri úton a Kórház főbejáratánál található.
- Utasítást kapott a Városüzemeltetési Kft., hogy a burkolati jelek felfestésére irányuló feladataik közül az időjárási viszonyok függvényében, de a lehetőségek szerint soron kívül gondoskodjanak a gyalogosátkelőhelyek burkolati jeleinek újra festéséről.
- Az NKM Áramhálózati Kft. irányában kezdeményezte a város a jelenlegi dekádos naptárvezérlésű közvilágítási kapcsolás megváltoztatását a tényleges fény- és időjárási viszonyokat is tükröző alkonykapcsolásra.
Az NKM Áramhálózati Kft. tájékoztatása szerint ennek bevezetése Kecskeméten kívül érinti azokat a településeket is, amelyek közvilágítása szintén a kecskeméti elektromos alállomásokról történik és így a kapcsolás megváltoztatásához a hozzájárulásuk is szükséges. A hozzájárulások érdekében felvettem a kapcsolatot az érintett Városföld, Ballószög és Helvécia községek polgármestereivel. A hozzájáruló nyilatkozatok beérkezését követően haladéktalan intézkedni fogok a szükséges műszaki átalakítások megrendelésére.
A közlekedésbiztonság fokozása érdekében több, jelentős beruházást is terveznek a következő egy-két évben:
Még 2018-ben megkezdődik a Bem utca - Kuruc krt. csomópontjában és a Nyíri út - Károly Róbert krt. csomópontjában építendő körforgalmak kivitelezése, amely a gyalogosok biztonságos átvezetésére külön megoldásokat tartalmaz.
Terveink szerint az IKOP pályázati forrásainak felhasználásával jelzőlámpás csomópont valósul meg a Március. 15. utca - Irinyi utca, valamint a Mártírok útja - Klebelsberg Kunó utca kereszteződésében.
A Szolnoki út felújítását és a Bem utcai körforgalom megépítését követően, ahogy a munkamegbeszélésen bemutatásra került, az egyik legveszélyesebbnek minősíthető csomópontban, a Kandó Kálmán út - Szolnoki út - Platter János utca kereszteződésében forgalomirányítási eszközök komplex alkalmazásával alakítunk ki körforgalom jellegű haladási irányt és védett gyalogos közlekedési irányokat.
A munkamegbeszélésen tájékoztatták a bizottságot és a megjelent szakértőket, hogy Kecskemét város közútjain az útellenőrzési feladatokat a vele megkötött közfeladatellátási szerződés alapján a Városüzemeltetési Nonprofit Kft. folyamatosan ellátja, amelynek során a Kft. az észlelt hiányosságok pótlásáról, javításáról folyamatosan gondoskodik.
A Kft. a munkamegbeszélést követően a gyalogátkelőhelyekre vonatkozóan közlekedésbiztonsági célú felmérést készített. A felmérés kiterjed a zebrák láthatóságára, burkolati jeleinek állapotára, az előjelzések, közlekedési táblák meglétére, és a közvilágítási lámpatestek távolságára is.
A felmérés adatai alapján, kiegészítve azt a közútkezelői feladatok során rendelkezésünkre álló tapasztalatokkal, forgalmi jellemzőkkel, a közlekedésbiztonsági szempontokat mérlegelve az alábbi gyalogátkelőhelyeken tartunk indokoltnak beavatkozást:
Petőfi Sándor utca 5.
Petőfi Sándor utca – Kőhíd utca csomópont
Batthyány utca – Tóth László sétány
Batthyány utca – Festő utca csomópont
Csongrádi utca – Ótemető utca csomópont
Csongrádi utca – Beniczky F. utca csomópont
Bem utca – Beniczky F. utca csomópont
Bem utca – Klapka utca csomópont
Csányi János krt. – Bajcsy-Zsilinszky u. csomópont
Csányi János krt. – Kéttemplom köz csomópontja
Csányi János krt. – Posta előtt
Piaristák tere – Horváth Cirill tér
Piaristák tere
Dobó krt. – Kisfaludy utca csomópont
Jókai utca – Erdősi I. utca csomópont
Jókai utca – Mihó utca csomópont
Jókai utca – Kada Elek utca csomópont
Irinyi utca – Szent Imre utca csomópont
Akadémia krt. – Hitel utca csomópont
Akadémia krt. – Világ utca csomópont
Akadémia krt. – Stádium utca csomópont
Nyíri út – Balaton utca csomópont
Nyíri út – Lunkányi J. utca csomópont
Nyíri út – szabadidő központ előtt
Március 15. utca – Győzelem utca csomópont
Március 15. utca – Pajzs utca csomópont
Március 15. utca – Lukács Gy. utca csomópont
Március 15. utca – Szimferopol tér
Csabay Géza krt. – rendelőintézet
Csabay Géza krt. – Uszoda
Könyves K. krt. – Kórhánközi út csomópont
Könyves K. krt. 49.
Könyves K. krt. – Préház utca csomópont
Könyves K. krt. – Kiskőrösi út csomópont
Szt. László krt. – Matkói út csomópont
Mártírok útja – Szent István körút környezetében
Szent István körút – Csokor utca csomópont
Géza Fejedelem krt. – Béke fasor csomópont
Mátyás kir krt.- Czollner köz csomópont
Mátyás kir. krt. – Daróczi köz csomópont
Kandó Kálmán utca – Hunyadi tér csomópont
Nagy Lajos kir. krt.-Talfája köz csomópont
Nagy Lajos kir. krt. 37.
Nagy Lajos kir. krt. – Kékfestő utca csomópont
Nagy Lajos kir. krt. – Vacsi köz csomópont
A Kecskeméti Rendőrkapitányság tájékoztatása szerint a legtöbb baleset a Szolnoki út - Platter János utca – Kandó Kálmán utca kereszteződésében és az Akadémia körúton volt.
A gyalogátkelőhelyek üzemeltetésével összefüggő beavatkozások mellett elengedhetetlen a gyalogosok közlekedésben való részvételével kapcsolatos szemléletformálás is a tudatos, valós biztonsági körülményekre alapozó magatartás kialakítása érdekében.
Ezért a város a közúti létesítményeket érintő intézkedéseken kívül, a látni és látszani elv alapulvételével szemléletformáló kampányt kíván indítani a gyalogosok láthatóságának fokozására. Ennek részeként a média eszközeit is felhasználva közleményekkel, sajtómegjelenésekkel szeretnék felhívni a figyelmet a biztonságos közlekedés feltételeire, a gyalogosok elvárható magatartására. A közleményeken, szórólapokon kívül láthatósági, foszforeszkáló, sötétben világító eszközöket szereznének be, amelyeket elsősorban a közintézményeinken keresztül kívánnak elérhetővé tenni a közlekedés legvédtelenebb résztvevői, a gyalogosok számára.