Terven kész a hibridbusz-telephely

2014 jan 28
Megosztás

Február közepén négy vonalon indulnak Kecskeméten az új Mercedes hibrid buszok, amelyek a belvárosban csak villanymotorral fognak közlekedni, a motort csak a körúton kívül indítják be.

 

Mint ismert, a város pályázati forrásból huszonöt Mercedes hibrid csuklós buszt vásárolt az elavult helyi tömegközlekedési flotta korszerűsítésére. A teljes kecskeméti Volánbusz-park ötvennégy járműből áll. Az önkormányzat tervezi, hogy az újak mellé további hibrid járműveket vásárol, a cél az egész buszállomány lecserélése.

A fejlesztések több lépcsőben haladnak. A hibrid buszvásárlás mellé az önkormányzat háromszázmillió forintért egy három hektáros telket vásárolt a Szélmalom Csárdával szemben, a Tormási Kft. mögött. Itt létesül meg az új busztelephely, a fejlesztés másik jelentős lába pedig az új vasútállomás, az úgynevezett intermodális pályaudvar megtervezése és felépítése a Rákóczi út tengelyében. Az intermodális csomópont tervezése ebben az évben befejeződik, a kivitelezés jövőre kezdődik. A pályaudvar-fejlesztés összege több mint tízmilliárd forint. 

Ez utóbbi megépülésével a pályaudvar váróterme a sínek fölé kerülne - átjárást biztosítva a gyalogosoknak a Hunyadivárosba -  körötte több száz gépkocsi befogadására alkalmas parkolóház létesülne, és ezzel együtt az egykori KTE pálya is beépülne, amely magántulajdonban van. 

A tulajdonos üzletházat tervez, a volt víztorony megtartása mellett. 

Mercedes designe

A pályaudvar és a busztelephely uniós pályázati támogatásból valósul meg. Utóbbi terveit tegnap mutatták be a városházán sajtótájékoztató keretében, amelyen jelen volt Zombor Gábor polgármester mellett Salacz László, országgyűlési képviselő-jelölt, Öveges László főépítész, valamint Orbán Csaba, a Beruházási és Városüzemeltetési Osztály vezetője.

Naszády Gábor, az Unitef 83 Zrt. tervezőiroda építésze elmondta: a busztelephely ötvennégy busz befogadására alkalmas, és a járművek számára parkolószerűen lett kialakítva, a főépületben irodák, szociális helység, pihenő létesül, lesz a telepen üzemanyagtöltő állomás, a főépületben pedig szervíz és mosó, valamit itt kerül beüzemelésre az intelligens buszvárók informatikai irányítórendszere.

A telephely épületének kivitelezése közelít a Mercedes anyagválasztásához és pragmatikusságához. A látványtervekre a város szakemberei már lényegében rábólintottak - tudtuk meg a prezentációból. A busztelephely felépítésével egy időben tovább épül a meglévő ipari út, átjárást biztosítva az Univer, valamint a Bertrans épületeihez.

Újságírói kérdésre Naszády elmondta: nem kérték a megrendelők, hogy legyen tető a buszok felett, de ezeknél a járműveknél ez nem kritérium, mert az a rendeltetésük, hogy kültéren állnak, illetve dolgoznak minden évszakban. Hozzátette: nem a fedél, hanem a fűtött parkolási lehetőség a fontosabb, mivel a hidegre érzékeny dízel járművekről beszélünk, de egy ilyen jelleggű beruházás a kétszeresébe került volna az eredetinek, erre viszont nincs elegendő forrás.  

Megtudtuk: a busztelephely tervei nettó 19,6 millió forintba kerültek, az engedélyeztetési eljárás most kezdődött és várhatóan február végére fejeződik be. A fejlesztés 5,9 milliárd forintba kerül, amelyből az új buszok ára 4,2 milliárd forint volt. 

A pályázati támogatás mértéke 95 százalék, a városi önerő 5 százalék volt.

Közös busznak túros a háta

A fejtörést majd a buszok üzemeltetése fogja jelenteni. Jelenleg ugyanis a Kunság Volán viszi a kecskeméti tömegközlekedést és a város minden évben a fenntartásukhoz jelentős, többszáz milliós összeggel járul hozzá. Jelen pillanatban már képzik is a Volán sofőrjeit a hibrid buszok vezetésének és kezelésének az elsajátítására. A város viszont most lényegében a saját beruházásában épít egy új telephelyet az egész városi buszflotta befogadására. A kérdés, egy új városi cég, vagy az állami Kunság Volán fogja-e tovább üzemeltetni a helyi buszokat, amelyekből ráadásul a Hovány Csoport Mercedes szervízében tartják karban az új hibrid Mercedeseket.

A Hírösvény ez irányú kérdésére Zombor Gábor azt mondta: több alternatíva nyitott, a viszonyok tisztázására a legjobb az lenne, ha a város megnyerné a támogatást a városi buszflotta másik felének a megvásárlásához is egy pályázat keretében, ez ugyanis egyértelműsítené a helyzetet, hiszen, lenne egy telephelyünk, egy irányítóközpontunk és egy teljes buszflottánk. Hozzátette: ennek hiányában sem jelentős a probléma, mert az idén lejár a város nyolc éves szerződése a Kunság Volánnal és kiírhatunk majd egy közszolgáltatási tendert a tömegközlekedésre és várjuk az ajánlatokat a fél buszflottánkhoz és a telephelyünkhöz.

 

 

 

Címke: