Falu György, az igazi kecskeméti zöld képviselő

2019 júl 16
Megosztás

A környezetvédelmet, a zöld mozgalmat a közvélemény leginkább az LMP-hez társítja, pedig rajtuk kívül is van környezettudatos közélet, csak épp nem biztos, hogy fényezik e téren magukat, mondván: természetesen élni természetes. Így van ezzel Falu György leköszönő fideszes képviselő is, aki számára egyértelmű, hogy tisztán elektromos autóval jár és ezzel nem hivalkodik lépten-nyomon.

- Miért döntött az elektromos autó mellett, hiszen ez az egész annyira gyerekcipőben jár még?

- Ménteleken lakunk, a feleségem a Mercedes gyárban dolgozik. Ezt a távolságot az elkerülő út megépülte után autóval 25 perc alatt tudjuk megtenni szabályosan. A busz elsősorban a haza irányuló utazásnál jelent időveszteséget, az ugyanis nem probléma, ha reggel 6 óra helyett 5-kor kell kelni. Arra viszont, hogy a délután 4-kor befejeződő műszak után ne este fél hétre érjünk haza, egyedül az autózás jelentett számunkra a megoldást.

Egy ilyen döntés után követik el a legtöbben az első hibát, amikor kiszámítják a havi üzemanyagköltségüket, mert azt szinte mindenki alábecsüli. 

- Mi 35-40 ezer forinttal számoltunk havi szinten, aztán három hónap múlva áttekintettük a nyugtákat és kiderült, hogy az átlag költésünk 60 ezer forint havonta. Erre tevődik a legtöbbször elhanyagolt üzemeltetési költségszámolás, mint például az olajcsere, vagy a fékpofa, a kuplungtárcsa, a vezérműszíj csere. Ezeket sokan nem számolják hozzá a tankoláshoz, mintha ez a kiadás nem is létezne. Ekkor kezdtem el keresgetni az elektromos autók piacán, amelyek a mellett, hogy tisztán árammal mennek, köztudottan igénytelenek a szervízelés terén, hiszen alapvetően hiányzik belőlük a motorolaj, így a vele járó szűrők, szimeringek, tömítések. 

- Azért az elektromos autók alapvetően drágák, még a használtak is, így nem mindenki számára elérhetőek.

- Sajnos ez a nagy tévedés nyomja rá a bélyegét az elektromos autózásra, akár a családi házak napelemes rendszereire. Pedig, ha egy kicsit is utána számolunk, kiderül, hogy ez utóbbiak ingyen vannak. Ha tudjuk a havi benzinköltségünket és ehhez hasonlítjuk egy használt elektromos autó hiteltörlesztő részletét, akkor utóbbi kevesebb. Mi 2,8 millió Ft-ért vettünk egy elektromos Renault Fluence Z.E.-t.  4 év éves volt, 42000 km-rel. 2017. augusztus 27-én hoztam le Pestről, azóta 41000 km-t autóztunk vele Kecskeméten. A töltéssel, törlesztéssel együtt kevesebb a havi rezsink, mint amennyit tankoltunk a benzinesbe. Az olajcseréket, a benzines autónk kisebb-nagyobb hibáinak a javítását nem is adtam hozzá. Ráadásul környezetbarát módon autózunk, zaj és rezgésmentesen, mellesleg hihetetlen élmény egy ilyen járművel járni.

A napelemek felszerelése még nyilvánvalóbb. Minden háztartási napelem telepítésre 0 százalék THM-es MFB hitelt lehet felvenni.  Ha jól választ teljesítményt és futamidőt a tulajdonos, a családi kassza egy fillérrel sem jár rosszabbul, hiszen a villanyszámlát így is úgy is fizetni kell, viszont a napelemes rendszer törlesztése 5-6 éven belül megszűnik, a villanyszámla meg nem. Ha viszont valakinek van egy kis megtakarítása, ennél magasabb hozamot el sem lehet képzelni. A mi 1,7 milliós napelemünk egy év alatt 213 ezer forint villanyáramot termelt.

Pontosabban az általa megtermelt és általunk felhasznált energiáért ennyit kellett volna fizetnünk, ha azt nem a napelem termeli meg.

Itt érdemes egy ezzel kapcsolatos tévedést tisztázni. A napelem által termelt villamos energiát nem megvásárolja az energia szolgáltató, hanem levonja a fogyasztásunkból. Olyan villanyórát szerel fel, ami méri a házból a hálózat felé, és külön a hálózatból a ház felé folyó kilowatt órát, évente egyszer leolvassa és a különbözetet kell csak kifizetni. Ha valaki nagyon jól méretezte a napelemet, ez akár 0 forint is lehet.

- A napelem az elektromos autó ingyen tankolásához kellett?

- Nem kizárólag, mert a napelemes rendszer felhasználhatósága sokkal bővebb ennél. Itt van például a klímás fűtés, amely szintén nagy tévedések áldozata  a köztudatban. A régen olyannyira favorizált hőtárolós villanykályha használata valóban még a vezérelt áram használata esetén is gazdaságtalan, csakhogy a klíma, ellentétben a hőtárolós kályhával, a lakásba juttatott meleget nem villamos energiából állítja elő. Pontosan ugyanannyi meleg előállításához kb. egynegyed annyi elektromos áramra van szüksége, mint egy hőtárolós kályhának. Egy, a halmazállapot változással és a nyomásviszonyokkal együtt járó hőtani jelenséget használ fűtésre, leegyszerűsítve: azt a hőenergiát, amit a kültéri egység a kinti levegőtől elvon, azt a beltéri egység befújja a lakásba. Biztos sokan emlékeznek még a szódapatronra, ami rettenetesen lehűlt, amikor becsavartuk a szódásüvegbe. Azt pedig, hogy pumpáláskor forró lesz a pumpa, a mai fiatalok is megtapasztalják, ha a kerékpár gumijába pumpálni kell levegőt. Ehhez kissé hasonlít egy klíma, a villamos energia egy kompresszor és két ventilátor működtetéséhez kell. A szolgáltatók klímás fűtés esetén külön vezetékkel „H”-tarifás mérőórát szerelnek fel, amely fűtési időszakban (október 15-április 15) mintegy 40%-kal olcsóbban számolja el az áramot. 

- Ön szerint mennyire zöld város Kecskemét?

- Szerintem átlagon felüli. Bár a város nem csinált belőle nagy propagandát, tény, hogy az iskoláink, az óvodáink, a bölcsődéink, valamint a rendelőintézeteink folyamatosan korszerűsödnek energetikai szempontból, új nyílászárókat, homlokzati szigeteléseket, valamint napelemes rendszereket kaptak. Óriási jelentőségű, hogy a TERMOSTAR Hőszolgáltató Kft. távhőrendszerére egyre többen csatlakoznak rá, hiszen ezzel a biztonságos, olcsó és hatékony fűtés által csökken a kémények száma Kecskeméten és vele a környezetszennyezés. Kevesen tudják, hogy a folyamatosan épülő körforgalmi csomópontok is csökkentik a közlekedési csúcsban történő várakozást és ezzel a légszennyezést. A számtalan kormányzati intézkedést a város is kiegészítette, a VTP környezetvédelmi alapjába beemelte a napelemes rendszerek, az elektromos autók otthoni töltése, valamint a klímával történő fűtés támogatásához szükséges kiírásokat. A város cégei, elsőként a Bácsvíz Zrt. és a KIK-FOR, majd a Termostar és a Városüzemeltetési Nonprofit Kft. is több járművét tisztán elektromosra cserétle, és már megkezdődtek a vizsgálatok a tömegközlekedés még környezetbarátabbá tételéhez szükséges feltételek megteremtésével kapcsolatban.

- Ön szerint elegendő az elektromos töltőhálózat a városban, hol lenne még szükség és milyen töltőkre?

- Nem állunk rosszul a közterületi töltők ügyében és még jobb lenne a helyzet, ha az elektromos autósok nem használnák parkolóhelyként a töltőpontokat, van aki még arra is lusta, hogy legalább a látszat kedvéért csatlakoztassa a töltőkábelét. A zöld rendszámú autók száma érzékelhetően gyarapszik, így az igény is egyre nagyobb lesz. Jelen pillanatban a lakótelepi jellegű városrészekben egyáltalán nincsen töltési lehetőség, nyilván a 8. emeleti ablakból nem lehet kilógatni hosszabbítót, ezért ezzel is foglalkozunk, hiszen ez olyan, mint a tyúk vagy a tojás esete. Amíg nincsen elfogadható megoldás a töltésre, az itt élők számára fel sem merül egy úgynevezett e-autó beszerzése. 

- Jelentős tapasztalata van ezen a téren, fel tudja -e használni ezt a tudását a közért, miközben úgy döntött, hogy ősszel nem indul az önkormányzati választáson?

- Számtalan szálon futnak az események és ezek közül több még a következő cikluson is túlmutat. Én maradok Kecskeméten – kecskeméti. 2010-2014 között sem voltam képviselő, mégis jól együtt tudtam dolgozni a polgármesterrel, a képviselőtársakkal, a cégvezetőkkel, nem lesz ez másként a 2019-es önkormányzati választások után sem. A város vezetése több évre előre meghatározott fejlesztési stratégia mentén gondolkodik, hosszú még az út, hiszen egy XXI. századi város építésén dolgozunk, egészen biztos, hogy nekem is jut majd bőven feladat, ehhez nem feltétlenül kell képviselőnek lenni. 

Rajnai Attila