Emberséget kérnek az elkerülő mentén élők

2013 nov 10
Megosztás

Teltház volt az északi elkerülő út fórumán. Sokan azt hitték, van helye a panasznak, miközben minden jogerős és változtathatatlan nyomvonalon megkezdődött az építkezés, amely másfél évig tart.  

 

Pászti András önkormányzati képviselő, az iskola igazgatója köszöntötte az egybegyülteket.

Elmondta: sokan vannak most itt olyanok, akik vele együtt demonstráltak félpályás útlezárással a Ceglédi úton az elviselhetetlen átmenőforgalom miatt. Több órás engedélyt kértek a rendőrségtől, de fél óra múlva abbahagyták mert megesett a szívük az autósokon, mivel bár félpályán tudtak haladni, a sor már Nagykőrösnél állt. Akkor 2004-et írtunk - mondta - és most csaknem tíz év után eljött az a pillanat, amikor megkezdődhet a beruházás, hiszen néhány órával ez előtt ünnepélyes keretek között letették az építkezés alapkövét és a tervek szerint másfél év múlva végleg elkerüli az átmenőforgalom Kecskemét belterületi útjait.

Ezt követően a kivitelző Duna Aszfalt Kft. mutatkozott be egy prezentációval a cég történetével és eddigi referenciáikkal. Majd az elkerülő szakasz terevezője ismertette a beruházás műszaki paramétereit. 

E szerint a 10,3 kilométer hosszú útszakasz két ütemben valósul meg. Először a 441-es főút és az 5-ös számú út között, valamint a 44-es főút és a 441-es számú főút között. Ezen a szakaszon hét csomópont épül, három felüljáró, három körforgalom és két aluljáró. Az előkészítő terepmunkák már megkezdődtek.

A beruházás során a 44-es számú főúton a Mészöly Gyula úti jelzőlámpás csomópont megszűnik és körforgalommá alakul, a régi Békéscsabai úti körforgalomba történő keresztezésével halad tovább és a Kafka Margit utcát szintbeni csomóponttal keresztezi, majd a 441-es főút feletti részt egy körforgalommal kombinált különszintű csomópontban éri el a Metro áruháznál. A Cegléd-szegedi vasútvonal felett – majd a Talfája köz alatt – Vacsi köznél szintbeni csomóponttal keresztez és a kis Hegedűs köz alatt elhaladva éri el az 5-ös  főutat. Az elkerülő összesen 9,2 kilométer hosszúságban párhuzamos és keresztező szervizút hálózat kiépítéssel és kerékpárúttal épül meg. A beruházás során egy kilométer hosszan vadvédő kerítést, 2,5 kilométer hosszan pedig zajvédő falat létesítenek, valamint 125 ezer fát ültetnek. A beruházás több mint tizenhárommilliárd forintba kerül, amelynek 85 százalékát az Európai Unió költségvetése biztosítja.

 

 

A városháza nem volt jelen

Ezt követően a lakosság kapott szót. Az első felszólaló azt kérdezte, ezek után négysávos lesz-e a Ceglédi út a Metro körforgalomig, ha igen, mikor, egyáltalán szükség van-e még rá, hiszen az átmenőforgalom lecsökken. Ennek tükrében akkor mi értelme van az építési korlátozás fenntartására?

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. részéről azt válaszolták, hogy nem mondtak le a beruházásról a négysávosításnak jelenleg a tervezése zajlik, de ennél közelebbit ennek a megvalósításának az időpontjáról nem tudtak mondani.

Kurdics Mihály azt kérdezte, hogy az elkerülő út megépítésével mi lesz majd a Mátyás Király körúttal, ki fogja rendbe tenni azt, amit az átmenőforgalom tönkretett.

A szakemberek erre azt válaszolták, hogy ez önkormányzati kérdés, de mivel a polgármesteri hivatalt senki sem képviselte, a kérdés megválaszolatlan maradt.

Komlós Zoltán azt vetette fel, hogy a kisajátítások során figyelembe kellene venni az út közelsége miatt elértéktelenedő ingatlanokat is, vagy azt, hogy vannak, akik nem akarnak az elkerülő mellett élni, hanem szeretnének elköltözni onnan. Ők miért nem kaphatnak pénzt?

Azt a választ kapta, hogy a kisajátításokat szakértők végzik, az ő felméréseik alapján teszik meg a törvényes és jogszabályoknak megfelelő lépéseket.

Többen arra voltak kíváncsiak, hogy miért ez lett az elkerülő szakasz nyomvonala, mert ha egy kicsivel kintebb menne a reptér felett, akkor szabad területen, rossz gazdasági területeken és földeken, ingatlankisajátítások és érdeksérelem nélkül alakíthatták volna ki az utat. Miért a drágábbik és rögösebb utat választották? - tették hozzá.

Ez már hosszú évekkel ez előtt eldöntött nyomvonal, amelyet szakemberek készítettek és jogerőssé vált, ezen már változtatni nem lehet- válaszolta az állami cég egyik alkalmazottja. Hozzátette: valószínűsíti, hogy szakmailag ez volt a legoptimálisabb nyomvonal. 

Néhány ember emberségesebb kisajátításokért kiálltott. Elmondták, a reptér melletti ingatlanukért az első körben 840 forint négyzetméterárat ajánlottak, amelyet nem fogadtak el. Ezt követően 1200 forintot kínáltal négyzetméterenként, amit a kisajátítást végző Krivik ügyvédi iroda megfellebbezett, majd Méntelekről hoztak összehasonlító adatokat és végül 60, azaz hatvan forint négyzetméteráron sajátították ki az ingatlanjaikat.

A kérdezettek a hallottak alapján össze-összenéztek és száttérták a kezüket, majd azt válaszolták, hogy ha úgy érzik, érdeksérelem érte őket, akkor bírósághoz fordulhatnak a kisajátítással kapcsoaltbna.

Lapunk kérdésére a Nemzeti Infrasturktúra Fejlesztő Zrt. munkatársai elmondták, hogy több mint kilencven százalékos a területszerzés az elkerülő mentén, csupán néhány ingatlan tulajdonosával vannak még jogvitáik.

 

Az ügyvéd válaszol

A Hírösvény megkereste Krivik Gábor ügyvédet, a fórumon elhangzottakkal kapcsolatban. A jogász azt mondta, hogy a panaszos valószínűleg nem látja át a vele történteket és azt hiszi, az ügyvédi irodának köze van a kisajátításhoz. Kifejtette: a nyomvonal kijelölését követően a közútkezelő felkérésére irodája közvetített ki a árajánlatokat a tulajdonosok felé, amelyeket természetesen szakértők állapítottak meg. Aki azt nem tudta elfogadni, akkor az ügy elkerült a Kormányhivatalhoz, amely megindította a kisajátítási eljárást, újabb szakértői vélemények alapján megint felértékelték a kérdéses ingatlant. Hozzátette: erre a jogi szakaszra az irodájának már nincs rálátása, mert a kisajátítást nem ők, hanem a hivatal végzi. Hangsúlyozta: a Kormányhivatal által elindított kisajátítási eljárás felértékelését is meg lehet támadni bírósági úton, amely  szintén kirendel szakértőt. Arra a kérdésünkre, hogy létezhet-e olyan, hogy a város másik végéből hozott a szakértő összehasonlító árakat, azt mondta, nem jellemző, hiszen álalában a kérdéses ingatlan környékén is van hasonló, ám ha mégsem, akkor a hozott összehasonlítást a szakértők különböző szorzókkal kompenzálják.

 

 

Címke: