Környezetbarát merci buszok Kecskeméten

2013 szep 20
Megosztás

Az EvoBus Hungária Kft. nyerte a kecskeméti busztendert. Jövőre az cég által szállított huszonöt, egyenként 170 millió forintba kerülő környezetbarát, hibrid meghajtású Mercedes-Benz Citaro  fogja biztosítani a városi tömegközlekedés egy részét.

 

A városvezető Kecskemét legnagyobb problémájának a történelmi belváros túlzott terhelése, ezért volt a cél a hibrid buszok vásárlása, amelyek a belvárosi közlekedésük során nem gázolajjal, hanem elektromotorral, káros anyag kibocsátása nélkül fognak közlekedni. A város tervei közt szerepel még ezen felül egy önálló közlekedési vállalat megalapítása új telephellyel, ehhez további másfél milliárd forint támogatást nyert Kecskemét.

Homolya Róbert, a Miniszterelnökség fejlesztési irodáját vezető helyettes államtitkár kiemelte: az Európai Unió elkötelezett az alacsony károsanyag-kibocsátású közlekedési eszközök gyártása mellett  ezért ezzel a kormány által támogatott projekttel Kecskemét tömegközlekedése átalakul.

Nagy Gábor, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgató-helyettese közölte, Budapest mellett Kecskemét a legaktívabb város Magyarországon az európai uniós pályázatoknál. A különböző, Kecskemétet és a város környezetét érintő közlekedési projektek révén 27,2 milliárd forint összegben valósulnak meg beruházások a következő években – mondta.

Buszok, vizsgálatok és paktumok

 

A Mercedes napjainkra kidolgozott egy antikorrupciós csomagot, mert a korábbi buszbeszerzései aggályosak voltak.

 

Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma néhány éve büntetőpert indított a Daimler AG. ellen "megalapozott korrupció gyanúja" miatt. Az irat szerint huszonkét - egykori szocialista, távol- és közel-keleti keleti, valamint afrikai - országban kenőpénzzel vettek rá állami tisztviselőket arra, hogy Mercédesz buszokat vásároljanak. Az amerikai jogrendszer pénzcentrikus praktikusságának köszönhetően az ügyben peren kívüli egyezség született, amelynek értelmében a Daimler AG. 93,3 millió dollár büntetést, valamint 91,4 millió dollár kártérítést fizetett az amerikai kormánynak. 

A bírósági kereset 41. oldala Magyarországot is érinti. A dokumentum szerint a Mercedes-Benz buszokat forgalmazó EvoBus Hungaria Kft. 2005-ben megegyezett a Volánbusz vállalattal egy járművásárlási konstrukcióról. Ennek értelmében az EvoBus Hungária Kft. használt buszokat vásárolt az EvoBus Austria vállalattól, amelyeket felárral adott tovább a Volánbusz Rt.-nek.   A tranzakciót követően az EvoBus Austria jóváhagyta a 333 ezer 370 euró "jutalék " kifizetését az amerikai USCON cégnek, azzal a megbízással, hogy az összeget magyar kormánytisztviselők részére utalják át - áll az amerikai minisztérium beadványában. 

 

Kampányhangok

 

"Beismerte a Daimler német autógyártó vállalat, hogy magyar kormánytagokat is megvesztegetett állami megrendelésekért." - írta a nyilvánosságra került amerikai per kapcsán 2010. április 3-án a Magyar Nemzet. Április 7-én pedig Lázár János Budapesten sajtótájékoztatón bejelentette: "Két új üggyel egészítette ki a Fidesz azoknak az ügyeknek a listáját, amelyekben a választások után - ha a párt alakít kormányt - kezdeményezik a jelenlegi kabinet elszámoltatását. Az egyik  a Daimler-ügy magyar szála". Az MTI tudósítása szerint: "Egészen megdöbbentő, hogy a magyar miniszterelnök az amerikai igazságügyi kormányzat vizsgálatára és perindítási szándékára még csak nem is reagál, miközben a periratban nevesítve vannak magyar kormányzati tisztségviselők - mondta Lázár János, aki felszólította a kabinetet, hogy azonnal tisztázza az adatok valóságtartalmát, és folytasson belső vizsgálatot, vagy akár tegyen rendőrségi feljelentést ismeretlen tettes ellen". A Lázár hangsúlyozta: "A Fidesz kormányon különös figyelemmel fogja követni és kivizsgáltatja ezt az ügyet."

 

Példás gyorsaság

 

De mi is történt valójában. A Volánbusz Rt. 17 darab 1998-as, valamint 1999-es évjáratú Mercedes O 530 Citaro típusú és 14 darab 1996-os évjáratú Mercedes O 505 GN2 típusú csuklós használt autóbuszt vásárolt 734 millió forintért. A Volánbusz Rt. a buszbeszerzést hirdetmény nélküli közbeszerzési eljárás keretében folytatta le. A pályázatra jelentkezők felé a fő követelmény az volt, hogy a beszerzés kivételesen kedvező legyen. A beszerzés példás gyorsasággal történt, a pályázat egy héten belül lezajlott és a szerződéskötés az eredményhirdetés napján megköttetett. A kiírás pontosan olyan kivitelű és felszereltségű autóbuszok szállítóját tartotta a tenderre alkalmasnak, mint amilyeneket a Volán társaság megvásárolt. 

A belső vizsgálat többek közt azt is megállapította, hogy a Volánbusz Rt. a beszerzéskor más jogsértést is elkövetett mert  a társaság  "Alapítói Határozata 8 évnél nem idősebb használt buszok beszerzését engedélyezte, ezzel szemben a 14 db 1996. évjáratú busz kora ezt meghaladta." Hab a tortán, hogy az eladó a harmincegy buszból csak négyet szállított le határidőre.  A belső vizsgálat ezzel kapcsolatban a következőket állapította meg: "Volánbusz a szerződés alapján 18,5 millió forint kötbért érvényesíthetett volna, de erre nem került sor, mert a társaság szerint a későbbi teljesítést maga kérte". A későbbi szállítás kérésének indokát a vizsgálati anyag nem tartalmazza, ám ennek okán felvetődik a kérdés: ha nem kellett időre leszállítani a buszokat, akkor miért volt annyira sürgős a beszerzésük? A  múlt évi MNV Zrt. vizsgálat úgy zárult, hogy nem talált vesztegetés gyanús körülményt, de egyben felhívta a Volánbusz Zrt. vezérigazgatóját arra, hogy a "szerződés módosításának jogszabályokkal ellentétes körülményeit vizsgálja ki, szükség esetén a személyi felelősökkel szemben járjon el." Megkerestük a Volánbusz Zrt. új, a kormányváltást követen megbízott vezérigazgatóját a belső vizsgálat eredményével kapcsolatban és a vállalat kommunikációs osztályától a következő választ kaptuk.  "A 2010. májusi vizsgálat során a vezérigazgató az egyéni személyi felelősségre vonás szükségességét nem állapította meg. A szabályozottság és az annak való megfelelőség erősítése érdekében a belső szabályozásban további kontroll és ellenőrzési pontok kerültek beépítésre."

 

 

Címke: