Eredményes az éjszakai sebességkorlátozás

2023 szep 13
Megosztás

Jelentős eredményeket hozott a nyár elején alakult Kecskeméti Közbiztonsági Fórumnak a kiskörúti sebességkorlátozással kapcsolatban hozott gyors szankciói - derült ki a fórum, napokban tartott legutóbbi ülésén.

Timafalvi László, a Kecskeméti Rendőrkapitányság vezetője elmondta: érezhetően sikerült visszaszorítani a kiskörúti gyorsulási versenyeket a kihelyezett sebességkorlátozó táblákkal, amelyek hozadékaként 31 gépjárművezetőt büntettek meg gyorshajtásért. 

Mint ismert: már a fórum alakuló ülésének sarkalatos pontja volt a kiskörúton zajló, rendkívül balesetveszélyes és a lakók pihenését zavaró éjszakai illegális gyorsulási versenyek problémája. Az első ülést követően a Kecskeméti Városrendészet megvizsgálta, hogy milyen intézkedéseket lehet a leggyorsabban bevezetni, majd javasolta, hogy a kiskörút egyenes szakaszain a jelenlegi 50 km/h sebességkorlátozást este 10 óra és reggel 4 óra között csökkentsék 30 km/h sebességre. 

A javaslatot megtárgyalta a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság is, ahol az ellenzéki hozzáállás meglepő fordulatot hozott.

Az ellenzék nem híve a sebességkorlátozásnak 

Király József, a bizottság elnöke ugyanis kijelentette, hogy nem szeretne a belvárosban táblaerdőt, ezért nem támogatja az éjszakai sebességkorlátozást ily módon, hozzátéve: korábban már születtek döntések arról, hogy néhány zebrát a szint fölé emelnek és akkor az megakadályozza a kiskörúti versenyt.

Német Zsolt, a Kecskeméti Városrendészet vezetője a bizottsági ülésen elmondta, hogy mivel a térfigyelőkamerák nem alkalmasak sebességmérése, a Közbiztonsági Fórum egységes álláspontja szerint az éjszakai sebességkorlátozás kitáblázásával, gyorsan és költséghatékonyan tudnak eredményeket elérni.  Hozzátette: ennek a sebesség-korlátozási formának az az előnye, hogy napközben nem lassítja a körút forgalmát. Megjegyezte: mivel a sebességkorlátozásokkal kapcsolatban a zéró tolerancia elve lett bevezetve, azaz már a legkisebb sebességhatár-átlépés is szankciókat von maga után, majd ismétlődés esetén már akár jogosítványbevonással is járhat, ezért ez egy hathatós intézkedés lenne.

Sipos László, önkormányzati képviselő szerint a zebrák szint fölé való kiemelése csak a buszközlekedést nehezíti.

Szövetség a Hírös Városért Egyesület végül nem támogatta a sebességkorlátozási javaslatot.

Az MSZP a zéró tolerancia mellett

Király József, szocialista képviselő ezzel a döntésével szembe ment pártja akaratának, hisz Molnár Zsolt, az MSZP pártigazgatója nemrégen törvényjavaslatot nyújtott be a Parlamentben az emberi élet védelméért,  a közlekedési balesetek visszaszorítása érdekében. Az MSZP kiáll  a zéró tolerancia mellett, mert  a közutak nem versenypályák. 

Törvényjavaslatot lényege, hogy nagy teljesítményű személyautót ne vezethessen akárki. 

A képviselő előterjesztése szerint 300 kilowattnál (408 lóerő) nagyobb teljesítményű autót csak az vezethet, aki legalább öt éve rendelkezik jogosítvánnyal, megfelel a külön jogszabályban meghatározott pszichológia alkalmassági követelményeknek, külön jogszabályban meghatározott tanfolyamot végzett, vezetői jártasságáról, magatartásáról vizsgát tett. Továbbá: nem kaphat ilyen autóra vezetői engedélyt, akit közlekedési bűncselekmény miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek. 

Közös járőrözések, razziák

A Kecskeméti Közbiztonsági Fórum döntésének hozadékaként az éjszakai és nappali órákban megkezdődtek a közös járőrözések a belvárosban és a bűnügyileg fertőzött városrészekben. A járőrszolgálatot a Kecskeméti Rendőrkapitányság a Városrendészettel és a helyi polgárőr szervezetekkel együttműködve látja el. Az együttműködésnek köszönhetően több elkövetőt sikerült elfogni, akik a családi házas övezetekben a kerítéseken másztak át, és az udvarról, melléképületekből, pincékből élelmiszert, kerékpárokat, szerszámgépeket, fém hulladékot, kerti bútort vittek magukkal. A közös járőrszolgálat eredménye továbbá erőszakosan kolduló személy bíróság elé állítása, kifosztásos bűncselekmények elkövetőinek felderítése. Tekintettel arra, hogy a gyorsulási versenyeken zömében műszakilag átalakított járművekkel vesznek részt, így a rendőrség a probléma megoldása céjábó a közlekedési hatósággal közösen közlekedésrendészeti akciót hirdetett az illegálisan átalakított járművek kiszűrésére. 

Júniustól minden hónapban közösen ellenőrizték az átalakított járműveket és 17 jármű esetében állapítottak meg hiányosságot, így azokat hatósági műszaki vizsgára kötelezték.

Szemereyné Pataki Klaudia, polgármester és Timafalvi László, városi rendőrkapitány a közbiztonsági fórum alakuló ülésén

A Kecskeméti Közbiztonsági Fórum Szemereyné Pataki Klaudia polgármester kezdeményezésére és elnökletével jött létre, a város közbiztonságáért felelős szervek vezetőinek részvételével. A grémium koordinációs és egyeztető fórumként működik, amelynek célja a közbiztonságot érintő aktuális kérdések megválaszolása és a felmerülő problémák megoldására javaslatok kidolgozása. Tevékenysége során áttekint és véleményez minden olyan stratégiai dokumentumot, amely a város közbiztonságát érinti.