Érzelgős kampánytéma lett a KTE pálya

2023 okt 17
Megosztás

Király József, szocialista önkormányzati képviselő, újra indítványozta, hogy a város vásárolja vissza az egykori KTE pályát, szerinte az ingatlan városi tulajdonba kerülésével enyhíteni lehetne a belvárosi parkolási gondokat, illetve különféle vásárok és kiemelt rendezvények helyszínéül is szolgálhatna. Indítványa szerint a visszavásárlás pénzügyi forrását a Városi Alapkezelő biztosíthatná. 

Király József nem először veti ezt fel, de az ügyért nem is tesz többet egy olcsó felszólalásnál, személyesen nem lép ez ügyben, mert, mint vállalkozó, ő is tudja, hogy a téma egy rózsaszín álomnál nem több és nincs semmi realitása. Arról nem is beszélve, hogy Király képviselő tagja volt öt éve annak a munkacsoportnak, amely azt vizsgálta meg, hogy van-e és mekkora mozgástere az önkormányzatnak a KTE pályával kapcsolatban.

Elsősorban azért nincs realitása a vásárlásnak, mert a KTE pályát senki nem hirdeti, és információnk szerint a jelenlegi tulajdonos nem is gondolkodik annak eladásában.Ha esetleg megválnának is tőle, az több milliárdos vételár lenne, de akkor még csak egy telekről beszélünk, hol van még a beruházás, és hol van még a megtérülés? A Városi Alapkezelő Zrt. ugyanis nem jótékonysági szervezet, sem parkolófejlesztő, hanem a helyi vállalkozások különféle célú támogatására született, de ezeket a támogatásokat vissza is kell fizetni.

Mielőtt a gondoskodó állam érzelgős, rózsaszín köde elérné szívünket, a tisztánlátás érdekében érdemes visszatekinteni, hogy mi is történt a pályával az elmúlt csaknem 20 év alatt.

18 éve adták el

Szécsi Gábor (1998-2006) polgármesterségnek végén, 2005-ben - amikor az MSZP-SZDSZ koalíció vezette a várost, mivel a Fidesz-KDNP frakció megvonta a bizalmát Szécsitól  - döntött a képviselő-testület a pálya eladásáról. 

Az osztrák tulajdonú cég -  akik bevásárló központot álmodtak az egykori sportpálya helyére - 18 éve 650 millió forintot fizettek az ingatlanért. Az akkori tervek szerint a Interspar, valamint Media Markt létesült volt több kisebb üzlettel a kereskedelmi központban. Mivel a kereskedelmi multik koncepciót váltottak és máshol nyitottak a városban üzleteket a Kuruc körúti ingatlan tulajdonosa lényegében befektetők nélkül maradt és elodázódtak a pálya tervei, majd életbe lépett a plázastop, amely tovább bonyolította annak hasznosítását. Aztán a Magnum Hungaria Centrum Kft.-ét megvásárolta a Realand Capital Zrt. és a Magnum nevét Green Mall Projekt Kft.-re változtatta.

Abban az időben Király József TAO által nyújtott támogatásból indítványozta  a pálya visszavásárlását, a szabadidősport és az iskolai sportolás megteremtése érdekében.

Változott a beépíthetőség

Mivel a terület beépíthetőségét a város akkor 50 százalékban, az épületmagasságot pedig 11,5 méterben szabta meg az akkori tulajdonosnak a projekt nem volt kifizetődő, ezért továbbadta az ingatlant egy mások fővárosi befektetőnek, amely szintén bevásárlóközpontban gondolkodott. 

Időközben papírra kerültek az intermodális pályaudvar pályázati lehetőségei is, amely miatt rendezni kellett bizonyos területeket, hogy a pályázatot be lehessen adni.

Ekkor született az a megállapodás, hogy a KTE pálya tulajdonosa lemond a város javára a pálya mögött egy sávról, amely közútként funkcionál a tervek szerint, valamint közterület céljára is adott át a pálya vasútállomás fele eső széléből, amely által a zöldfelület-folytonosság biztosítva látszott.

Ezért cserébe száz százalékos beépítési lehetőséget kapott és a beépíthető ingatlan magassága is megemelkedett 11,5 méterről 16 méterre. Az új paraméterek mellett készült el a pálya újabb újabb terve néhány éve, amely egy tagoltabb homlokzatú, de nagyobb pláza képét vázolta fel, megtartva benne az egykori víztornyot.

Aztán újabb tulajdonosváltás történ az ingatlanon, az új tulajdonos a korábbi pályát birtokló céget vette meg annak jogaival és a kötelezettségeivel együtt, vagyis egyelőre a fent vázolt legutóbbi tervek és megállapodás van érvényben, amely egy 30 ezer négyzetméter alapterületű bevásárlóközpontot jelent a városnak.

A jelenlegi tulajdonos egyébként hajlott arra, hogy ne csak pusztán kereskedelmi létesítményt hozzon létre a KTE pályán, hanem abban legyenek közösségi funkciók: konferenciáknak, illetve szakmai fórumoknak is helyet adjon.