Kecskemét biztonságos, élhető város
Több mint harminc év szolgálat után sem gondol a nyugdíjra Kerti István, a kecskeméti rendőrkapitányság vezetője, aki mostanság a közlekedési morállal vívja szélmalomharcát. Azt vallja, a kevesebb balesethez, a feszültségmentes városi közlekedéshez mi is kellünk, mert a kényelmünk feladása, valamint tolerancia nélkül a büntetési szankciók egyedül nem fogják azt megváltoztatni.
- Milyen volt a 2018-as év bűnügyi mérlege Kecskeméten?
- Itt és érződik az országos tendencia, miszerint csökkent a vagyon elleni bűncselekmények száma, mi ehhez annyit tettünk hozzá, hogy Kecskeméten a rablási ügyek felderítése 100 százalékos volt.
- Van erre szakmai magyarázat?
- Nem tudok ilyen jellegű vizsgálatról, de szerintem egy kicsit kezdünk törvénytisztelőbbek lenni. Mivel egyre hatékonyabbak az ilyen jellegű felderítések, a legtöbben a büntetésüket töltik és ez azért azokra is kihat, akik esetleg ilyen jellegű bűncselekmények elkövetésén gondolkodnak. A városi autófeltöréses elkövetések számán nagyon jól érződik ez: amikor letartóztatunk egy sorozatelkövetőt, hirtelen megszűnnek ezek a bűncselekmények, amikor pedig szabadlábra kerül, újra elkezdődnek.
- Mitől egyre eredményesebbek a felderítések?
- Elsősorban azért, mert a főváros után Kecskeméten van a leghatékonyabb térfigyelő kamerarendszer és épp ennek okán rutinos, jó szakemberek ülnek a monitorok előtt. Egyszerűen, csak idő kérdése, hogy mikor kapjuk el az elkövetőt, van, hogy már a helyszínen, vagy röviddel azt követően, miután sikerült a felvételek alapján beazonosítanunk.
- A balesetek terén hogy áll a város?
- Valamelyest csökkent a számuk, de sajnos a halálos kimenetelű baleseteké nem.
- Mi a gyenge láncszem ezen a területen?
- Az ittas vezetés. Egyszerűen bárhogy küzdünk ellene, razziákkal, felvilágosító kampányokkal, nem csökken a számuk és nincsenek tipikus elkövetőek sem.
Férfiak, nők, vegyesen és nem kell hétvége sem hozzá, hétköznap reggel is igazoltattunk már ittas személyt a kormány mögött.
Annyit azért hozzá kell tennem ehhez, hogy évről évre nő a gépjárművek száma a városban, tehát van miből meríteni.
A csapat legjobbjai felkerülnek a büszkeségtablóra
- Tudja miről ismerszik meg a vidéki autós Kecskeméten?
- Na, ezt még nem hallottam.
- Arról, hogy a vidéki este hatvan km/óra alatt megy a kiskörúton, aki a fölött, az a tősgyökeres.
- Hát igen, ez egy kecskeméti hagyomány már évtizedek óta.
- Ezen a problémán nem segít a kamerarendszer?
- Ezek nem traffipaxok, hanem bűnmegelőzési célt szolgálnak. Egyébként nagyon egyszerűen és hatékonyan meg lehetne oldani ezt a problémát.
- Kíváncsivá tett.
- Véleményem szerint kicsit elaprózott a kecskeméti zebrarendszer a körúton, de ha így is marad, célszerű lenne a kissé kiemelni néhányan a szint fölé. Ettől máris lassítani kényszerül az autós és mire felgyorsítana, addigra ott a következő. Egyszerű és olcsó módszerrel megtörné a körbeautózás szenvedélyét este, sárgán villogó lámpás időszakban, és elvenné a kedvüket. Lehet, hogy radikálisnak tűnik, de a leghatékonyabb.
- Nem nehezítené a forgalmat ez túlzottan?
- Kecskemét belvárosának a forgalmán már nem nagyon lehet nehezíteni. Mindenki szeretné, hogy jobb legyen, de ezen csak úgy lehetne változtatni, ha mindenki áldozatot hozna, toleránsabb lenne és leadna valamelyeset a kényelméből.
Hollandiában a kerékpározás már természetes egy gyerek számára, ebben nő föl, a tömegközlekedés pedig olcsóbb, miközben a belvárosi parkolás méregdrága.
- Ez csak akkor volna megnyugtató, ha betartanánk a kerékpározás elemi szabályait, hiszen a legtöbbet fittyet hánynak arra, hol van kerékpárút, száguldoznak az emberek között, a főtérről, a zebrán való átkelésről nem is beszélve. Az országos rendőr-főkapitány által a napokban elrendelt és szeptemberig tartó fokozott ellenőrzés őket is érinteni fogja majd?
- Igen, és a gyalogosokat is. Sajnos, ők azt hiszik, ha nem kell hozzá semmiféle okirat, akkor már tudnak is közlekedni, pedig nem így van. E mellett megoldást jelenthetne még az, ha pontosan kijelölnék a kerékpárosoknak, hogy hol közlekedhetnek, ez a főtérre is vonatkozik, mert csak ezt követően lehet számon kérni a szabálytalanságot.
- Ezekről a problémákról a kollégáitól hall, vagy a saját tapasztalatai?
- Rendszeresen sétálok Kecskemét központjában, ezért ismerem ezeket a problémákat, de felkeresek városrészeket is. Így szembesültem például a széchenyivárosi leállósávban parkoló kamionok okozta lakossági gondokkal, amelyet igyekszünk megoldani a szakterület illetékesével.
- Vannak-e panaszok a kecskeméti rendőrökre?
- Elvétve, mert ez egy jó csapat, akiknek sokat köszönhetek, mert számukra nem csak munka, hanem hivatástudat is a városért dolgozni, ami ritka a mai anyagias világban.
Rajnai Attila
Hozzászólások
Rend van a városban ez jó,
Rend van a városban ez jó, ennek mindenki örülhet!