Kecskemét biztonságos, élhető város

2019 már 21
Megosztás

Több mint harminc év szolgálat után sem gondol a nyugdíjra Kerti István, a kecskeméti rendőrkapitányság vezetője, aki mostanság a közlekedési morállal vívja szélmalomharcát. Azt vallja, a kevesebb balesethez, a feszültségmentes városi közlekedéshez mi is kellünk, mert a kényelmünk feladása, valamint tolerancia nélkül a büntetési szankciók egyedül nem fogják azt megváltoztatni.

- Milyen volt a 2018-as év bűnügyi mérlege Kecskeméten?

- Itt és érződik az országos tendencia, miszerint csökkent a vagyon elleni bűncselekmények száma, mi ehhez annyit tettünk hozzá, hogy Kecskeméten a rablási ügyek felderítése 100 százalékos volt.

- Van erre szakmai magyarázat?

- Nem tudok ilyen jellegű vizsgálatról, de szerintem egy kicsit kezdünk törvénytisztelőbbek lenni. Mivel egyre hatékonyabbak az ilyen jellegű felderítések, a legtöbben a büntetésüket töltik és ez azért azokra is kihat, akik esetleg ilyen jellegű bűncselekmények elkövetésén gondolkodnak. A városi autófeltöréses elkövetések számán nagyon jól érződik ez: amikor letartóztatunk egy sorozatelkövetőt, hirtelen megszűnnek ezek a bűncselekmények, amikor pedig szabadlábra kerül, újra elkezdődnek.

- Mitől egyre eredményesebbek a felderítések?

- Elsősorban azért, mert a főváros után Kecskeméten van a leghatékonyabb térfigyelő kamerarendszer és épp ennek okán rutinos, jó szakemberek ülnek a monitorok előtt. Egyszerűen, csak idő kérdése, hogy mikor kapjuk el az elkövetőt, van, hogy már a helyszínen, vagy röviddel azt követően, miután sikerült a felvételek alapján beazonosítanunk.

- A balesetek terén hogy áll a város? 

- Valamelyest csökkent a számuk, de sajnos a halálos kimenetelű baleseteké nem.

- Mi  a gyenge láncszem ezen a területen?

- Az ittas vezetés. Egyszerűen bárhogy küzdünk ellene, razziákkal, felvilágosító kampányokkal, nem csökken a számuk és nincsenek tipikus elkövetőek sem.

Férfiak, nők, vegyesen és nem kell hétvége sem hozzá, hétköznap reggel is igazoltattunk már ittas személyt a kormány mögött.

Annyit azért hozzá kell tennem ehhez, hogy évről évre nő a gépjárművek száma a városban, tehát van miből meríteni.

A csapat legjobbjai felkerülnek a büszkeségtablóra

- Tudja miről ismerszik meg a vidéki autós Kecskeméten?

- Na, ezt még nem hallottam.

- Arról, hogy a vidéki este hatvan km/óra alatt megy a kiskörúton, aki a fölött, az a tősgyökeres. 

- Hát igen, ez egy kecskeméti hagyomány már évtizedek óta.

- Ezen a problémán nem segít a kamerarendszer?

- Ezek nem traffipaxok, hanem bűnmegelőzési célt szolgálnak. Egyébként nagyon egyszerűen és hatékonyan meg lehetne oldani ezt a problémát. 

- Kíváncsivá tett.

- Véleményem szerint kicsit elaprózott a kecskeméti zebrarendszer a körúton, de ha így is marad, célszerű lenne a  kissé kiemelni néhányan a szint fölé. Ettől máris lassítani kényszerül az autós és mire felgyorsítana, addigra ott  a következő. Egyszerű és olcsó módszerrel megtörné a körbeautózás szenvedélyét este, sárgán villogó lámpás időszakban, és elvenné a kedvüket. Lehet, hogy radikálisnak tűnik, de a leghatékonyabb.

- Nem nehezítené a forgalmat ez túlzottan?

- Kecskemét belvárosának a forgalmán már nem nagyon lehet nehezíteni. Mindenki szeretné, hogy jobb legyen, de ezen csak úgy lehetne változtatni, ha mindenki áldozatot hozna, toleránsabb lenne és leadna valamelyeset a kényelméből.

Hollandiában a kerékpározás már természetes egy gyerek számára, ebben nő föl, a tömegközlekedés pedig olcsóbb, miközben a belvárosi parkolás  méregdrága.

- Ez csak akkor volna megnyugtató, ha betartanánk a kerékpározás elemi szabályait, hiszen a legtöbbet fittyet hánynak arra, hol van kerékpárút, száguldoznak az emberek között, a főtérről,  a zebrán való átkelésről nem is beszélve. Az országos rendőr-főkapitány által a napokban elrendelt és szeptemberig tartó fokozott ellenőrzés őket is érinteni fogja majd?

- Igen, és a gyalogosokat is. Sajnos, ők azt hiszik, ha nem kell hozzá semmiféle okirat, akkor már tudnak is közlekedni, pedig nem így van. E mellett megoldást jelenthetne még az, ha pontosan kijelölnék a kerékpárosoknak, hogy hol közlekedhetnek, ez a főtérre is vonatkozik, mert csak ezt követően lehet számon kérni a szabálytalanságot.

- Ezekről a problémákról a kollégáitól hall, vagy a saját tapasztalatai?

- Rendszeresen sétálok Kecskemét központjában, ezért ismerem ezeket a problémákat, de felkeresek városrészeket is. Így szembesültem például a széchenyivárosi leállósávban parkoló kamionok okozta lakossági gondokkal, amelyet igyekszünk megoldani a szakterület illetékesével.

- Vannak-e panaszok a kecskeméti rendőrökre?

- Elvétve, mert ez egy jó csapat, akiknek sokat köszönhetek, mert számukra nem csak munka, hanem hivatástudat is a városért dolgozni, ami ritka a mai anyagias világban. 

Rajnai Attila

 

Hozzászólások

Rend van a városban ez jó, ennek mindenki örülhet!