Kerékpáros javaslatok az Izsáki útra

2023 szep 5
Megosztás

 

A Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete javaslatokat tett az Építési és Közlekedési Minisztérium fele az Izsáki útnak a négysávosítása során milyen körülményekkel legyenek tekintettel a kerékpárosokra.

1. Olyan vízelvezetési megoldásokat kérnek, amellyel nincs szintkülönbség a kerékpárúton

 2.  A lámpás és nagy forgalmú kereszteződéseknél a balesetek megelőzése érdekében szeretnék elérni, hogy a kerékpárútat keresztező gépjárművek ne tudjanak nagy sebességgel áthajtani. Véleményük szerint ez a kerékpárút kiemelésével megoldható lenne. A gépjárműveknek a lejtős kialakításon történő átmenet nem okoz problémát, de rákényszeríti arra, hogy lassan és körültekintően haladjanak át. Ez azért is indokolt, mert a főútvonallal párhuzamosan vezetett kerékpárúton a kerékpárosnak kell, hogy elsőbbsége legyen a behajtó gépjárművekkel szemben. Mivel itt kétirányú a kerékpáros forgalom, ez különösen indokolt. 

3. Arányosság 

Az Árpád krt. – Ipoly utcai szakasz a kerékpározást tekintve is egy főtengely, amely nagy városrészeket köt össze. Amennyiben a későbbiekben a kerékpározás valós alternatíva lesz, számítani kell az elektromos meghajtású kerékpárok és egyéb mikromobilitási eszközök terjedésére. A mostani „megoldás”, ami a kerékpárok részére a gyalogosok teréből vesz el helyet, miközben kanyarodó sávok formájában egy ötödik forgalmi sáv is létrejön, továbbra is a gépjárműforgalom növekedésének kedvez. A belvároshoz közeli, nagy gyalogos/kerékpáros forgalomhoz képest szűkös felület folyamatos konfliktust, veszélyhelyzeteket okoz. Inkább gátolja, mint segítené az élhető közlekedési módok elterjedését. 

4. Buszvárók mögötti elvezetés balesetveszélyes

A  a buszvárók mögül kilépő gyalogos balesetveszélyt jelent önmagára és a kerékpárosra is. A megoldás egyszerű: A várakozó hátsó részén, 2-3 méter hosszon, mindkét oldalon közvetlen csatlakozású korlátot kell építeni, amit megkerülve léphet a gyalogos a kerékpáros felületre, így a beláthatóság már megfelelő a balesetek elkerülésére. 

5. Boldogasszony téri buszvárók 

A járdafelületre telepített buszvárók miatt nem marad biztonságos gyalogos és kerékpáros szélesség. 

6. Sport utcai körforgalom 

A kerékpárosok és gyalogosok útja nem a körforgalom ívén, hanem szögletesen lett kivitelezve. Így a kerékpárosok szűk íveken, a gyalogosok érezhetően hosszabb úton fognak közlekedni. Ha a körforgalom negyedik ágát szerették volna előkészíteni, akkor annak csonkját valószínűleg megépítették volna. 

 7. Nagykörúti lámpás csomópont 

Eddig a kerékpárosok két lámpaváltást kellett megvárniuk, hogy átjussanak, ezzel hátrányos helyzetbe kerülve a gépjárművel közlekedőkkel szemben. 

Várhatunk-e kerékpáros barát átalakítást a lámparendben? - kérdezik a kerékpárosok

Arról, hogy a gyalogosok mit szeretnének, még nem esett szó, de petíciók nélkül annyit üzentek, több önmérsékeltet az autósoktól és a kerékpárosoktól, különös tekintettel az elektromos rollekre és kerékpárokra.