Ki véd meg a négykerekű mamutoktól?

2024 feb 6
Megosztás

Szabályozz! Szigoríts! Büntess! földi alaptörvényéből  még a fogcsikorgatón gyűlölködő vega szabad csapatok sem tudnak kitérni. Hiába hirdeti egyre több hívük -  még azok is, akik hajnalban titokban elnassolnak egy kis házi májast a hűtő derengő fényében, lábuknál a ház kisállataival - miszerint kevesebbet fogyasszunk, csak annyi kell, amennyire szükségünk van, fenntartható fejlődés, miegymás, meg, hogy a gépjármű nem alanyi jog, közlekedj okosan, pici villany oszt jó napot, oszd meg  a közösséggel, mert mindezek ellenére a tudat nem fogja át a cselekvőképességet. Nem csak nálunk, tőlünk nyugatabbra sem, meg sehol sem nagyon.  Szóval, a sok lózung, a bátor posztok és szívecskék ellenére, ami zajlik, az pont mindennek az ellentéte:  egyre növekszik a városi terepjárók száma, mert egyre nagyobb rájuk az igény. Az angol tudósok pedig mág nem fejezték be a kutatást, SUV tulajdonosok étkezési szokásairól. 

Így hát a legtöbb autógyártó befejezte a legendás szedánok, a szép kombik gyártását e helyett magasított, nehezített járműveket gyárt, amelyek többet fogyasztanak a méretük és a légellenállásuk miatt, de alkatrészeikben is drágábbak, sőt, parkolni egyenesen művészet velük.

Hab a tortán, hogy a világ zöldítésére hivatott elektromos autók esetében is nem az olcsó, városi szaladgálós autók viszik  a prímet, sőt, ilyeneket elvétve gyártanak már, hanem az akkumulátorokkal megpakolt több tonnás SUV tankok. Hál isten góliátokat simán le lehet győzni egy kis hosszú távú versennyel a kisebb és laposabb jobb villanyautóknak, de ma nem a Dávidok korát éljük, mert valahogy bele akarnak betegedni az emberek, minden földmegváltás ellenére, ha nincs az autójuknak tekintéje. De hát minek, kinek, meg ki előtt, mi előtt? 

Sajnos, Freud már nem él, hogy ennek nemektől függő hátterét feltárná. 

A franciákat viszont már nem érdekli ez ügyben a pszichoanalízis és a tekintélyelvűség pszichológiája, léptek egy erőteljeset a négykerekű mamutok megfékezése ellen: megháromszorozták a SUV-ok parkolási díját Párizsban és az ötletre több európai főváros is kíváncsian felfigyelt. Már a magyar főváros is lopná, ha beválik, végre valaki be mert szólni a tekintélyelvűeknek. Úgy látszik a franciák hangja mélyebb volt.

Ettől persze még nem kell megijedniük az autógyártóknak, az emberiség nemfog ettől sebtében észbe kapni, netán szégyenkezni, nem érzi magát megbélyegezve, mert akik majd e büntetőparkolós rendszerben továbbra is a négykerekű mamutjaikkal parkolnak a járdákon, köztereken, azok meg tudták fizetni a büntetővámot és nagyban beletojtak az egészbe, vagyis még tekintélyesebbé váltak, a közösségi oldalakon meg úgy sem az autóikkal, hanem posztjaikkal a legnépszerűbbek a fő csapáson,  szörnyülködnek a természeti károkon, az ítéletidőn és elsőként lájkolják Greta Thunberget.

R.A.