A kisebb és olcsóbb elektromos autókat támogatja a jövőben a kormány

2020 feb 26
Megosztás

Palkovics László  innovációs és technológiai miniszter múlthét szerdán sajtótájékoztatót tartott a kormány klíma- és természetvédelmi akciótervéről, és ismertette a terv nyolc alapvető pontját:

- Illegális hulladéklerakók felszámolása.

- Egyszer használatos műanyagok forgalmazásának betiltása már 2021-ben (EU előírás 2022)

- Folyóink megvédése

- Vállalatok átállítása környezetbarát technológiákra, a kkv szektortól kezdve a Mátrai Erőműben a lignit tüzelés megszüntetéséig.

- Minden újszülött után 10 db fa, azaz éves 1 millió fa ültetése.

- Naperőműves kapacitás hatszorosára növelése 10 év alatt.

- Az olcsó elektromos autók megjelenésének támogatása

- Zöld államkötvény bevezetése.

Az elektromos autózás koncepciója a leginkább érdekes, amellyel megteremtik a lehetőségét annak, hogy az olcsóbb és kisebb, lényegében városi autók nagyobb táogatást kapjanak, mint a nagy hatótávú luxusautók.

A megfelelő szolgáltatások kiépítése érdekében minden új építésű társas-, és irodaházban lehetőség lesz az elektromos autók töltésére. Emellett támogatják az alacsony és nulla kibocsátású járművek beszerzését a közösségi közlekedésben.

Az elektromobilitás ösztönzési rendszerének reformja alatt a többség bizonyára a tegnap véget ért másfél millió forintos elektromos autó vásárlási támogatást érti, azonban idesorolható az állami töltő telepítési program is. 2019 októberében írtunk arról, hogy a kormány 4,5 milliárd forintból tervez új elektromos autó töltőket telepíteni az országban.

A kisebb és olcsóbb autók támogatásának megteremtése már egyértelmű utalás arra, hogy a kormány folytatni tervezi az elektromos autók vásárlását ösztönző támogatást is. Részleteket egyelőre nem közöltek, reméljük, hogy minél előbb kiderülnek a konkrétumok is. A régióban Magyarország élen járt az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatás bevezetésében és a zöld rendszámhoz kapcsolódó ösztönző rendszer kialakításában, ami egyértelműen meg is jelent az elektromos autók arányának növekedésében. Az utóbbi években azonban a legtöbb ország a hazainál nagyobb összegű támogatást vezetett be. A magyar 21%, maximum 1,5 millió forintos támogatás sokáig 1,5 milliót jelentett, a Škoda CITIGOe iV az első olyan autó, amelyre kevesebb támogatást lehetett igénybe venni. Ezzel ellentétben például Németországban sávos támogatási rendszert választottak, amelyben olcsóbb autók nagyobb támogatást kapnak. Lengyelországban és Szlovákiában az állami támogatás szabályozásával igyekeznek biztosítani, hogy a támogatás a vásárlóhoz kerüljön. Lengyelországban viszonylag alacsonyan határozták meg a támogatható autók árát, Szlovákiában pedig külföldön vásárolt autóra is igényelhető támogatás.

Jelenleg a családi házban élők, illetve saját garázzsal rendelkező autósok válthatnak bátran elektromos autóra, hiszen nekik megoldott a legegyszerűbben az éjszakai töltős. Bár egyre bővül a nyilvános töltőhálózat, erre alapozva még kevesen mernek villanyautót vásárolni, ezért létfontosságú minél előbb tisztázni a társasházi- és irodaházi töltés feltételeit. Az irodaházak parkolója ideális töltési hely lenne tömegek számára, hiszen egy 8 órás munkaidő alatt kényelmesen feltölthető a legtöbb elektromos autó, a kisebbeknek ehhez egy hagyományos konnektor is elegendő lehet. A társasházak saját parkolóiban pedig a lakók számára az éjszakai töltés megoldása lenne egyre sürgősebb feladat. Nem lenne szerencsés azonban, ha egy társasháznak és minden olyan cégnek, aki a parkolóban szeretné lehetővé tenni a saját dolgozói számára az autó töltést, elektromobilitás szolgáltatóvá kellene válni, vagy egy ilyen szolgáltatóval szerződni kellene.

A közösségi közlekedésben a szennyező és elavult buszok cseréje már hosszabb ideje napirenden van, tavaly nyáron számoltunk be arról, hogy a kormány 1290 busz elektromosra cserélését tervezi támogatni Magyarországon.