Komáromban készül a legnépszerűbb elektromos busz

2019 okt 29
Megosztás

Az egyre szélesebb körben ismertséget és elismerést szerző kínai BYD (Build Your Dreams) az elektromos autók mellett az e-buszok gyártásában is meghatározó szereplővé válik. 

Európában már 1000 darab megrendelt vagy éppen már ki is szállított busszal büszkélkedhetnek.

Ez a szám azonban csak egy szelete annak a több, mint 50 ezer e-busznak, amit világszerte értékesítettek, a legtöbbet Kínában. Az idei Busworld kiállításon több modellel is előrukkoltak, köztük a már nyáron bemutatott 12 méteressel. 

BYD e-buszaiból legutóbb a norvég Vy Buss szolgáltató rendelt 55 darabot, ez a szám lendítette át az ezres határ másik felére a vállalat vonatkozó számait.

A hagyományaink választottak bennünket

2017. április 4-én a BYD Komáromban nyitotta meg első európai gyáregységét. A 20 millió dolláros beruházással felépített, 60 000 m2 területű üzem helyének kijelölésekor a kínaiak választása nem véletlenül esett hazánkra, ezen belül is az északnyugati régióra: Magyarországot elsősorban az európai kontinensen belüli központi elhelyezkedés, az autóbuszgyártási hagyományok és a nagy személyautó-gyártók (Opel, Suzuki, Audi, Mercedes-Benz, BMW) jelenléte miatt választották, magát Komárom városát pedig a környék erőteljes autóipari háttere, valamint az M1-es, illetve az osztrák A4-es autópályák közelsége indokolta. Az európai BYD-főhadiszállások sorához azóta csatlakozott a franciaországi Beauvais-ban található, kisebb kapacitású összeszerelő üzem is, amelynek elsősorban a helyi, francia piac kiszolgálása lesz a feladata. Itt főként készre szerelési munkákat végeznek majd, a franciaországi gyáregység a BYD stratégiája értelmében már kész, összeállított vázakat kap Komáromból.

Dinamikus növekedés

A BYD autóbuszos divíziójának európai kutatás-fejlesztési központja a hollandiai Schiedamban található, de Komáromban is végeznek R&D tevékenységet. A magyarországi csapat elsődleges feladata a prototípusok fejlesztése. Az anyacég a jövőben nagyobb hangsúlyt szeretne fektetni a családelv szerinti, moduláris kialakításra mind a típusválaszték, mind pedig a gyártástechnológia, például a készülékezés területén, és ezt a feladatot is a komáromi mérnökök kapták. Az angliai Iver-ben található harmadik fejlesztőrészleg kimondottan az Egyesült Királyság igényeinek kielégítésére specializálódott.

A cégcsoport világszinten 220 000 embert foglalkoztat, ebből a komáromi gyárban ma közel 250 fő dolgozik, utóbbi számot még az idei év végéig 300-ra szeretnék feltornázni. A 2017-es induláskor egyébként mindössze 57 munkavállalóval kezdte meg működését az üzem, azóta folyamatos a létszámnövekedés.

Hazai megrendelésekre várnak 

A magyarországi bázis jelenlegi gyártókapacitása mintegy 200 komplett autóbusz és további 300 darab járóképes autóbusz-alváz évente, ez a két műszakos munkarend bevezetésével szükség esetén megduplázható. Ez jelen pillanatban, a többnyire még csak a két számjegyű villanybusz-beszerzések korát élő Európában egyelőre elegendőnek tűnik, de a piaci tendenciákat és az európai városok belső égésű motorral szerelt járművekre vonatkozó kitiltási terveit figyelembe véve előbb-utóbb nálunk is az elektromosbusz-megrendelések progresszív emelkedése várható. Erre az ugrásszerű igénynövekedésre időben fel kell készülni, ez most a cégvezetés egyik legfontosabb feladata. Természetesen a bővítési tervek nagy vonalakban már megvannak, így Komáromban is ezer feletti, cirka 1500 darabos éves termelés elérése az elvi, távlati cél, de BYD vezetői még az újságírói unszolás ellenére sem akarnak belemenni szóbeli licitálásba: elmondásuk szerint majd akkor beszélnek konkrét számokról, ha erre már ténylegesen be is rendezkedtek. A gyárterület szempontjából mindenesetre megvan a lehetőség a növekedésre, hiszen a meglévő csarnokok mellett még bőven van szabad hely a terjeszkedéshez.

Ami a jelenlegi gyártási volument illeti, az üzem 2017-es megnyitásától kezdve 2019 első negyedévéig összesen 92 darab készre szerelt autóbusz és 21 önjáró elektromos alváz készült Komáromban – ebbe beleértendők a demonstrációs járművek és a jelenleg gyártás alatt álló buszok is. Eddig egyetlen kocsi – a régi Ikarusos hagyományokat felelevenítve éppen Salgótarjánba került egykori demóbusz – kivételével valamennyi Komáromban gyártott BYD villanybusz nyugati exportra készült, de a cég természetesen a jövendő magyar elektromosbusz-piacból is szeretne kihasítani magának egy jókora szeletet. Ennek jegyében a hazai közbeszerzéseket is folyamatosan nyomon követik, indultak a 5+1 darab városi szóló- és 3+1 darab midibuszra kiírt paksi, és 8+2 darab szóló kocsira vonatkozó pécsi villanybusz-tenderen is. A remélt magyar megrendelések kapcsán tervben van a buszok hazai beszállítói hányadának növelése is, például az ablaküvegek és más beépülő alkatrészek terén.

A buszok vontatási akkumulátoraira a gyártó alapesetben 5 év garanciát vállal, ez felár ellenében meghosszabbítható. Az akkupakkok élettartamát bő 10 évre vagy 4000 töltési ciklusra becsülik, a buszokba beépíthető trakciós akkumulátorkapacitás terén pedig jelenleg 348 kWh jelenti a maximumot.