Küszöbön a félévi helyi adók befizetése

2024 már 10
Megosztás

Az első félévben esedékes helyi adók befizetési határideje 2024. március 18. (hétfő). Kérjük Tisztelt Adózóinkat, hogy a befizetések tekintetében különös körültekintéssel járjanak el. Javasoljuk, hogy közvetlenül a befizetést megelőzően ellenőrizzék aktuális adószámla-egyenlegüket az E-Önkormányzat Portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap ). Felhívjuk figyelmüket, hogy az adóhatósági iratot a meghatalmazott képviselővel rendelkező adózó esetében a képviselőnek kell kézbesíteni. Így, ha az adózó által adott meghatalmazás teljeskörű és az nem került visszavonásra, az adószámla kivonatot az adóhatóság a képviselő részére küldte meg.

Az önkormányzati adóhatóság postára adta, jogi személyek és egyéni vállalkozók esetében elektronikus úton a tárhelyekre megküldte a nyilvántartott adózók folyószámla egyenlegét tartalmazó adószámla kivonatokat a kivonaton feltüntetett időpontig beérkezett és lekönyvelt befizetések és ezen időpontig feldolgozott adókötelezettséget érintő változások figyelembevételével. Az értesítő tartalmazza a 2024. évre esedékes helyi adókat, az adózó előző év(ek)ről eredő tartozását, esetleges túlfizetését, amennyiben annak összege az 1 000 Ft-ot, pótlék esetében a 400 Ft-ot eléri. Fontos, hogy az adószámla-adatok feldolgozása, könyvelése időt vesz igénybe, ezért előfordulhat, hogy nem jelenik meg olyan tétel, amit a kivonat készítése vagy a lekérdezés előtti néhány nappal korábban fizetett meg az adózó, illetve, amely ebben az időszakban hatóságunkhoz érkezett beadványhoz kapcsolódik. A legfontosabb, pontos befizetést segítő tudnivalókat az adószámla kivonat végén található tájékoztató is tartalmazza.

Az előző évekhez hasonlóan – célszerűségi és költséghatékonysági szempontokat mérlegelve – természetes személy adózók esetében a küldemény a II. féléves építményadó fizetési kötelezettséget tartalmazó készpénzátutalási megbízásokat (csekket) is tartalmazza. Amennyiben adókötelezettséget érintő változás nem történik, úgy ezen adózók esetében az adóhatóság a II. félévi kötelezettségekről újabb értesítőt, készpénzátutalási megbízást nem fog küldeni. A II. félévi befizetések határideje szeptember 16. napja. Amennyiben az adózónak az előző év(ek)ről eredő tartozása áll fenn, úgy ennek befizetéséhez is mellékeltünk külön készpénzátutalási megbízást.

Hogyan tudom az esedékes adómat befizetni?

Pénzforgalmi számlanyitásra nem kötelezett adózóink számára többféle fizetési lehetőség is rendelkezésre áll:

• Online bankkártyás befizetés: Az E-Önkormányzat Portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap ) keresztül, ügyfélkapus azonosítás után az „Adók, díjak, illetékek befizetése” csempét választva.

• Banki átutalás. Átutalásnál kérjük, hogy az adót adózónként, illetve adószámlánként utalják el, a közleményben az adózó adóazonosító jelét/adószámát feltüntetve. Ennek hiányában az adóhatóság nem, vagy csak késedelmesen tudja a befizetést az adózóhoz kapcsolni.

• Készpénzátutalási megbízás: a kiküldött készpénzátutalási megbízások QR kódot is tartalmaznak, így azok okos eszközzel is befizethetőek.

• Építményadó esetében csoportos beszedés útján: Csoportos beszedési megbízást csak a beszedési megbízás leadásakor végleges tételekre tudunk benyújtani, ezért kérjük, hogy ha ezt a fizetési módot választotta, a fizetési határidő napján ellenőrizze a bankszámláját, hogy az adó levonásra került-e. Amennyiben a levonás nem történt meg, úgy szíveskedjen gondoskodni az adó más módon történő megfizetéséről.

• Személyesen, bankkártyával az ügyfélszolgálat ügyfélfogadási idejében: szerdai napokon 8:30-12:00 és 13:00-18:00 óráig a Polgármesteri Hivatal Kossuth tér 1. szám alatti ügyfélszolgálatán (bejárat a Lestár tér felől).

Éljenek valamelyik elektronikus fizetési lehetőséggel.

A pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózóknak a fizetési kötelezettséget banki átutalással kell teljesíteniük. Részükre készpénzátutalási megbízást külön kérésre sem áll módunkban küldeni.

Hol találhatóak az adóbeszedési számlaszámokat?

A kiküldött adószámlakivonaton az adónem megnevezése mellett találja meg, de honlapunkon keresztül is tájékozódhat az adóbeszedési számlaszámokról: https://kecskemet.hu/uploaded_files/prod/files/2019-06/Adobefizetesi_sza...

A Htv. 39/A. § szerinti, ún. „sávos” adóalap-megállapítást választottam a 2023. évre a helyi iparűzési adóban. Mennyit kell 2024-ben fizetnem?

Azon adózóknak, akik 2023. évre a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban Htv.) 39/A. § szerinti egyszerűsített ("sávos", "tételes") adóalap-megállapítást választották, ÉS az előző évi (2023-as) adóelőlegük megegyezik a 2023. évre fizetendő adóval, azaz a bevételi sávban maradt a 2023. évi bevételük, adóbevallási kötelezettségük nincsen. Ebben az esetben – naptári évvel megegyező üzleti év esetén – 2024. május 31-én a 2023. évi adóelőlegnek megfelelő adóelőleget kell fizetni, függetlenül attól, hogy az az esedékességig előírásra került-e az adószámlán.

Főszabályként, amennyiben 2023. évre a   Htv. 39/A. § szerinti adóalap-megállapítási módot választotta, csak akkor kell új nyilatkozatot tenni, ha 2024. évre nem a 39/A. § szerinti adóalap-megállapítási módot választja. Nyilatkozatát, amennyiben bevallási kötelezettsége van, akkor a 23HIPAK nyomtatványon, amennyiben nincs bevallási kötelezettsége, akkor az E- Önkormányzat Portálon a „Bejelentkezés, változás bejelentés” nyomtatványon teheti meg 2024.05.31-ig. (https://ohp-20.asp.lgov.hu ) Fontos, hogy amennyiben 2023-ra a Htv. 39/A. § szerinti adóalap-megállapítási módot választotta, akkor a bevallását csak tételes adóalap-megállapítással nyújthatja be. 

Amennyiben a tájékoztatás ellenére továbbra is bizonytalan a fizetendő összeget illetően, forduljon bizalommal munkatársainkhoz, hiszen mind az adózó, mind az adóhatóság érdeke az, hogy a befizetés a helyes összeggel történjen meg.

A) Építményadó kötelezettség alá eső ingatlant szereztem. Van teendőm?

B) Értesítőt kaptam a fizetendő építményadóról, de már eladtam az ingatlant. Mit kell tennem?

Építményadóban minden adókötelezettséget érintő változást az adózónak az arra rendszeresített nyomtatványon be kell jelentenie az adóhatóságnak, az adókötelezettséget érintő változást követő 15 napon belül. Az adatbejelentést elektronikusan is megteheti az E-Önkormányzat Portálon keresztül (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap ), az „Adatbejelentés az épület, épületrész utáni építményadóról” űrlapon. 

A hatóság az adatbejelentés alapján határozatban rendelkezik az adókötelezettség előírásáról vagy megszűnéséről.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy önmagában az ingatlan-nyilvántartásban történő változás átvezetés nem elegendő, és nem helyettesíti az adatbejelentést.

Határidőben benyújtottam az adatbejelentésemet/adóbevallásomat/bejelentkezésemet, mégsem jelenik meg az adószámlámon. Van teendőm?

Előfordulhat olyan eset, hogy már benyújtotta építményadó adatbejelentését, helyi iparűzési adóbevallását, bejelentkezését/változásbejelentését, az azonban nem jelenik meg az adószámla-kivonaton. Az önkormányzati adóhatósághoz már benyújtott egyes beadványokat technikai okok miatt – mivel a feldolgozásukhoz központi informatikai fejlesztés szükséges – a számlaegyenleg készítés időpontjáig még nem lehetett feldolgozni. 

Ha bizonytalan a fizetendő összeget illetően, forduljon bizalommal az önkormányzat munkatársaihoz.
Túlfizetésem van. Hogyan tudom visszaigényelni?

Az 1000 Ft-ot elérő, túlfizetésként mutatkozó összeget, jogszabályi rendelkezés alapján, csak az adózó arra rendszeresített nyomtatványon benyújtott külön kérelmére utalhatjuk vissza. A visszautalási kérelemnek tartalmaznia kell az adózó nyilatkozatát az esetlegesen fennálló köztartozásáról. A kérelmet elektronikusan is benyújthatja az E-Önkormányzat Portálon keresztül (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap ), a „Túlfizetés átvezetési és visszatérítési kérelem” űrlapon. 

Az esetlegesen fennálló túlfizetéssel kapcsolatban felhívjuk a figyelmüket, hogy az adószámla kivonat készítésekor még nem esedékes tételek (ilyen a véglegesítés alatt álló tétel is) csak az esedékesség napján kerülnek elszámolásra a túlfizetésből.

• Miért a könyvelőmnek küldték meg az adószámla kivonatot?

• Könyvelőként miért nekem küldték meg az ügyfeleim adószámla kivonatát?

Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény 79.§-a értelmében az adóhatósági iratot a meghatalmazott képviselővel rendelkező adózó esetében a képviselőnek kell kézbesíteni hivatalos iratként vagy az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott elektronikus úton.

Az adózó nevében az önkormányzati adóhatóság előtt állandó meghatalmazott és szervezeti képviselő (állandó meghatalmazott) is eljárhat, azonban ennek előfeltétele, hogy a meghatalmazott képviseleti jogosultságát az önkormányzati adóhatósághoz bejelentsék az első ügyintézés előtt.

Fontos azt is tudni, hogy a képviselet megszűnését is be kell jelenteni, ha a bejelentéskor annak végét nem jelezték. Aki köteles az adóhatósággal elektronikusan kapcsolatot tartani, az a bejelentést is csak elektronikusan teheti meg.

A képviseleti jog keletkezése és megszűnése az önkormányzati adóhatósággal szemben az adóhatósághoz történő bejelentés beérkezésétől, valamint az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen adott állandó meghatalmazás esetén a jognyilatkozat megtételétől hatályos, azzal, hogy a képviseleti jog megszűnésének bejelentése napján a meghatalmazottat még az adóhatósági iratok átvételére jogosult személynek kell tekinteni.

A bejelentést megtehetik az E-Önkormányzat Portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) a „Meghatalmazás önkormányzati adóügyekben” űrlapon. Ha a képviseleti jogosultságot a kitöltött űrlapon jelentik be, akkor ahhoz a meghatalmazást hiteles formában csatolni kell. A papíron benyújtott meghatalmazásnak papíralapon, az elektronikusan benyújtottnak elektronikusan kell hitelesnek lennie. Amennyiben a képviselet megszűnik, úgy ezt is be kell jelenteni ugyanezen az űrlapon.

Helyi iparűzési adó esetében az állami adó- és vámhatóság (NAV) az erre a célra rendszeresített elektronikus űrlapon fogadja az önkormányzati adóhatóság előtt helyi iparűzési adóügyben eljárni jogosult állandó meghatalmazottra vonatkozó bejelentést.

További kérdése van? Segítünk!

Amennyiben további kérdés merül fel, úgy munkatársaink készséggel állnak rendelkezésükre. Elérhetőségeinket megtalálják honlapunkon: 

https://kecskemet.hu/varoshaza/polgarmesteri-hivatal/elerhetosegek-ugyfe...

2024-től lehetőségük van feliratkozni hírlevelünkre, ahol a regisztrált felhasználók közvetlenül értesülhetnek az adózást érintő fontosabb tudnivalókról. A feliratkozásra a honlapunkon van lehetőség: https://kecskemet.hu/  (Jobb felső sarokban „Adóügyi hírlevél”-re kattintva.)