Rövidebb úton, gyorsabban Kecskemétről a Balatonra

2019 jún 29
Megosztás

Már zajlik az M8-as gyorsforgalmi út Székesfehérvár és Kecskemét közötti két szakaszának a tervezése. A mintegy száz kilométer hosszú, kétszer két sávos út kivitelezése a tervek szerint 2023-ban kezdődhet el. Az útvonal része annak a félgyűrűnek, amely az országon áthaladó teherforgalmat vezeti el a fővárostól és az M0-stól távol.

Az európai uniós pályázati értesítő adatai szerint az állami beruházó kihirdette a győztes kivitelezőket az M8-as gyorsforgalmi út középső, Fejér és Bács-Kiskun megyei szakaszára. A pálya Kecskemétet Dunavecsén és Dunaújvároson át köti össze az M7-es autópályával. A mintegy száz kilométeres, kétszer két sávos út kivitelezése várhatóan 2023-ban kezdődhet el. A Kecskemét és az M7-es autópálya közötti szakaszt négy cég, az Unitef–83 Zrt., a Főmterv Zrt., az Utiber Kft., valamint a Tura-Terv Kft. tervezheti meg összesen 7,8 milliárd forintért. A mérnökök feladata a kiviteli terveken kívül a környezeti hatástanulmány és tanulmányterv, valamint az engedélyezési tervek készítése is.

Az utat két nagyobb szakaszra osztották: az M7-es és Dunaújváros közt megvalósuló, mintegy ötven kilométeres, kétszer két sávos gyorsforgalmi út egy autópálya-csomóponttal, hat egyéb csomóponttal, egy komplex és két egyszerű pihenővel épül meg. A Dunavecse és Kecskemét közti, ugyancsak nagyjából ötven kilométeres szakaszon három csomópontot, egy komplex pihenőt és két egyszerűt pihenőt alakítanak ki.

Az M8-as Székesfehérvár alatt éri el majd az M7-es autópályát, ide egy új csomópont épül.

Innen tovább már ma is kétszer két sávos út vezet Veszprémig, és a 8-as út hol egyszer két, hol kétszer két sávos szakaszokkal éri majd el az osztrák határt Szentgotthárd mellett.Az M8-as középső szakasza nemcsak azért nagy jelentőségű, mert gyorsforgalmi összeköttetést biztosít a Dunántúl és a Duna–Tisza köze között. Mint lapunk elsőként beszámolt róla, a kormány célja, hogy a nemzetközi áruforgalom jobb elvezetése érdekében az M1-es, az M0-s és az M5-ös főváros környéki szakaszainak tehermentesítésére új félgyűrűt építsen.

Ennek része lesz a Komárom–Székesfehérvár négysávos autóút, amely Budapestet mintegy száz kilométerrel elkerülve, az M7-es autópályát érintve az M8-as révén összeköttetést biztosít az M6-os, az M5-ös és az M4-es között. Ahogyan korábban megírtuk, megvalósíthatósági tanulmány készül az M1-es autópályából Komáromnál leágazó 13-as és 81-es, továbbá a Székesfehérvártól délre induló 63-as főút kétszer két sávosra alakítására a meglévő nyomvonalakon, így létrejönne egy településeket elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés az M1-es és a szintén előkészítés alatt álló M8-as autópálya között. Ez az útvonal Dunaújváros alatt, a Pentele hídon lépi át a Dunát. A híd közvetlenül Kisapostagot köti össze Dunavecsével, egyúttal a Dunántúlt az Alfölddel. A híd 1,7 kilométere eddig az egyetlen megvalósult rész az M8-as autóút mintegy 475 kilométeréből.

Forrás: MNO.hu