Varacskos disznók landolnak Kecskeméten

2015 okt 15
Megosztás
Kampány Amerikában az A-10-ért

Két hónapig vendégeskedik a kecskeméti légibázison a világ legfejlettebb csatarepülőgépe: az A-10. Az a brutális csodagép, amelyért néhány szenátor mellett Chuck Norris is kampányolt.

 

A hamarosan a kecskeméti légibázisra érkező egy tucat A-10-es csatarepülőgép története és jelenlegi státusa is igazi amerikai történet.

A gép hivatalos elnevezése Thunderbolt II., vagyis mennydörgés kettő, annak után, mivel a Thunderbolt eredetileg a második világháború egyik sikeres repülőgép típusa volt. Azonban a gép annyira egyedi jelenség, annyira agresszív és formabontó megjelenésű, hogy félig hivatalosan ráragadt a Warthog, azaz a varacskos disznó név. A gép fényképeken sokat idézett festése, a vicsorgó ráfestett fogsor tökéletesen játszik rá erre a becenévre. A típus a világ jelenlegi talán legfejlettebb csatarepülőgépe, pedig igen régi darab, 1972-ben repült először, igaz, azóta fegyverzete és az elektronikája folyamatosan fejlődött. 

Titániumkádból irányítják a tankgyilkost

Közvetlen földi csapásmérésre, a földi csapatok légi támogatására és precíziós csapásmérésre tervezték. A ”tankgyilkos" jelzőjét méltón megszolgálta, sebészi pontossággal képes távolról, akár tv-kamera vezérlésű rakétákkal páncélozott célpontok vagy bunkerek ellen is csapást mérni. Félelmetes erőt képvisel, a szárnyai és a törzse alatt kialakított 11 (!) felfüggesztési ponton több, mint hét tonna fegyverzettel is képes felszállni. A függesztési lehetőségek tetszés szerint variálhatóak, irányított és nem irányított bombák, rakéták, elektronikai zavaró konténerek, sőt, önvédelemre akár Sidewinder légiharc rakéták is felkerülhetnek a gépre. A legfőbb jellegzetessége mégis a hangjáról is elhíresült GAU-8A Avenger forgócsöves, 30mm kaliberű gépágyú.

A hétcsövű, forgócsöves gépágyú a világ valaha repülőgépbe épített legnagyobb ilyen fegyvere. Szinte azt lehet mondani, hogy a gépet építették az ágyú köré és nem az ágyút a gépbe. Jellemző adat, hogy a fegyver hossza a gép feléig ér és a fegyver súlya a gép önsúlyának egyharmadát teszi ki. (majdnem két tonna a gépágyú töltött állapotban). Az A-10 volt az első kifejezetten alacsony-támadásra kifejlesztett repülőgép, ahol nem csak a fegyverzetre gondoltak, hanem a speciális feladat által megkívánt túlélő képességre is. Kis sebességen is jól manőverezhető, igen robusztus megoldásokkal bíró kialakítása van. A kis magasságú feladatok végrehajtása közben a repülőgép akár kézifegyverekkel, kézi légvédelmi eszközökkel is támadhatóvá válik, ezért a gép erősen páncélozott. A repülőgép vezető védelmére a kabin teljes alsó felét titániummal páncélozták, sokszor idézett leírás, hogy a pilóta tulajdonképpen egy titán "fürdőkádban" ül. Ez a páncélzat akár egy 23 mm-es gépágyú lövedéke ellen is hatásos. Páncélozott továbbá az összes létfontosságú szerkezeti elem is. (kormányművek, stb...) A széles fesztávolság lehetővé teszi, hogy a gép kiegyensúlyozhatóan repüljön akár az egyik szárny részleges elvesztése esetén is. A repülés közbeni jellegzetes, porszívó szerű hajtómű hang is a védelmi mechanizmus jellegzetességeiről árulkodik. Két hajtóműves, ami szintén a túlélésre miatt lett kifejlesztve, a két hajtómű gondolája magasan, a törzs felső részére lett elhelyezve az alulról jövő találatok minimalizálására. A hajtóművek kiáramló gázához a kilépés közben a modern utasgépek hajtóműveihez hasonlóan turbofan elven hideg levegőt kevernek, ezáltal is és azzal is, hogy a hajtóművek fúvókája alulról a széles hátsó vízszintes vezérsík által árnyékolt, a vállról indítható kézi, hőkövető légvédelmi eszközök számára nehezen beazonosítható célpontot mutat. Ha a gép mégis találatot kap és sérül, könnyű vele "hasra szállni", mert a főfutómű egyharmada behúzott állapotban is kilóg a törzsből. Javítása harctéri körülmények között is egyszerű, logikus és előrelátó tervezése miatt a legtöbb jobb és baloldali alkatrész megegyezik és felcserélhető.  Füves, földes szükségrepülőterekről is gond nélkül üzemeltethető típus. A gép orosz megfelelője a Szu-25, amely típus jelenleg is aktív szerepet játszik az orosz csapatok szíriai csapásmérő akcióiban.

Megszüntetési procedúra és ellenlobby

A fenti magasztalás után érthetetlennek tűnhet, hogy a típus üzemeltetése az USAF kötelékében mégis veszélyben van. A belpolitikai, elsősorban választási és gazdasági (lehet ezt szétválasztani?) lobbik miatt a kongresszus a típus fokozatos kivonása és leépítse mellett döntött.

1993-ban a Clinton-kormányzat pénzügyi okokból leállította a különálló feladatokra különböző technológiákat tervező programokat, de engedélyezte a Pentagonnak egy iroda létrehozását, mely az USAF és az USN, vagyis a légierő és a haditengerészet közös repülőgépeivel szemben felállított követelményeket határozta meg. A JAST (Joint Advanced Strike Technologies, Közös Fejlett Támadó Technológiák) irodát 1994-ben hozták létre. 

A JAST-koncepció lényege a kezdetektől a közös technológián alapuló, megegyező, de több eltérő kialakítású repülőgép kifejlesztése, valamint a megfizethetőség szem előtt tartása volt.

A sok sajtót kapott F-35-ös típus lett a befutó, az amerikai hadsereg összes jelenleg alkalmazott repülőgépének egyetlen utóda. Az F-15, F-16, F-18 vadászgépek és ezek számtalan altípusa bonyolult és méregdrága logisztikát, drága üzemeltetést jelent a költségvetésnek és a hadseregnek,

az egységesítés ezt kívánja egyszerűsíteni. Azonban mint minden öszvér megoldás, ez sem lehet száz százalékig jó mindenhová. A speciális feladatokra kifejlesztett gépek alkalmazása hatékonyabb és olcsóbb is lehet, ami a típusok megtartása mellett érvelőknek komoly alku pozíció, nem beszélve a személyi következményekről, bázisok bezárásáról, átszervezésekről. A lobbi természetesen óriási, az F-35-ös program csillagászati összegek mozgását jelenti. Azonban a "Save the Warthogs" program (mentsük meg a varacskos disznót) olyan nagynevű támogatókra akadt, mint a republikánus elnökjelölt és szenátor, John McCain. McCain az egyik legnagyobb -és valljuk be, legfajsúlyosabb- támogatója az A-10-esek megtartásának, nem csak azért, mert az aktív katonák és a seregtől leszerelt, még militáns szemléletű veteránok és családtagjaik fő szócsöve a szenátusban. Nem csak azért, mert a típus kivételesen magas földi támogatási képességekkel rendelkezik, és ezáltal rendkívüli népszerűségű a hadsereg alakulatai körében. Hanem azért is, mert az A-10-esek legnagyobb bázisa a világon a szenátor államában, az arizonai Davis Monthan bázison van. (itt 80 db A-10 üzemel folyamatosan.) A szenátor kiállt a típus képességeinek pótolhatatlansága mellett és valljuk be, ha szabad ilyet mondani, kapóra jött neki a közel keleti átrendeződés és az ISIS térnyerése. A terrorizmus elleni harc sajátos harcmodort kíván, ennek a harcnak a kiszolgálására pedig az A-10 tökéletes. Megszűnt a hidegháborús apropó, a volt Szovjetunió gigantikus méretű páncélos hada darabokra szakadt, elavult, nagy részben kivonásra került. 

Chuck Norris, Amerika hangja

A kongresszusban a legerősebb hang, szinte erősebb még McCain hangjánál is, mégis egy női hang. Kelly Ayotte, New Hampshire szenátora totális belső háborút indított a Warthog ellenzőivel szemben. Ayotte asszony — akinek férje A-10-es pilóta volt —, erősen támadja az USAF szerinte furcsa logikáját, a hatékony specializált típusok közös típusra cserélését. Nőként meggyőző erővel érvel a katonák, a "fiaink" mellett:

"...Remélem, a Légierő figyelni fogja a szárazföldi egységeinket és véget vet a veszélyes és téves erőfeszítéseinek, hogy megfossza csapataink védelmét az A-10 támogatásától, amely valószínűleg a legnagyobb erő, amely segíthet túlélni a közvetlen tűzharcot az ellenséggel..."

A politikai csatározásokon túl a típus rajongói is aktívak. Nemrégen egy igen neves, népszerű, már szinte ikonikus figurával bővült a támogatók sora. Chuck Norris — aki maga is a légierő veteránja —több írásában és hozzászólásában is korteskedik a varacskosok mellett. "... az ISIS és a terrorizmus ellen folyó akciókban — írja Norris — az A-10 fenntartása fontosabb, mint valaha. A nagy és széles körű fegyverzet, a variálhatóság és a pontosság felbecsülhetetlen támogatás az Egyesült Államok és a szövetségesek csapatai számára..." Ha ő mondja...

Lázity György